Tusen takk til dere som har skiftet til sommerdekk og vært tvunget til å la bilen stå i noen dager.

Etter at jeg oppfordret Tromsøs bilister til å legge om til sommerdekk, har jeg fått kritikk for å legge utilbørlig press på bilistene og potensielt skape trafikkfarlige situasjoner og uttrygge veier. Det er en kritikk det er nødvendig for meg å svare på.

For å ta det viktigste først; enhver som setter seg bak rattet har alltid ansvar for at bilen er skodd etter forholdene. Ingen kampanjer eller oppfordringer rokker ved det - og skal du kjøre på snø og is eller over en fjellovergang i begynnelsen av mai, bør du kjøre på vinterdekk, enten det er pigg eller piggfritt.

Situasjonen i Tromsø er sammensatt. Vi lever i Arktis, og snø i mai er ingen unntakstilstand.  Rundt 1 mai - selveste dekkskiftedatoen, i overgangsperioden mellom vinter og vår, har Tromsø store utfordringer med svevestøv, hvert eneste år.

I 2016 hadde Tromsø dårligst luft i landet. Det er noe jeg mener vi ikke kan leve med. Kommunen har tredoblet kostingen og for første gang har vi også alle kostene i sving fra det øyeblikket temperaturen tillater det. Mannskapet fra bydrift kjører fra morgen til kveld. De gjør en uvurderlig jobb.

Men selv om veiene er gullende rene og fri for alt av grus - så skaper piggdekk på bar asfalt svevestøv. Det farligste støvet er ikke det som du ser. Det er heller ikke det du kjenner at knaser i munnen. Det farligste støvet - og Tromsøs hovedproblem, er det partikkelstøvet som er mindre enn dette, og som i sin hovedsak skyldes piggdekk. Dette støvet forringer livskvaliteten til mange av Tromsøs barn og voksne, særlig de som er syke fra før. Kommunen kommer til å fortsette å vaske byen og koste alt hva vi makter. Det vil likevel ikke være nok. Piggdekk på tørre, rene veier vil gi oss farlig svevestøv. Da er det min forpliktelse som ordfører å få Tromsø-folk med på arbeidet med å øke kvaliteten på det mest grunnleggende vi deler - lufta vi puster inn.

Dette må vi ha med oss når fristen for å skifte fra vinterdekk til sommerdekk nærmer seg. Er du blant dem som kjører piggfritt - da trenger du ikke å stresse med dekkskift! Kjører du piggdekk, bør du ta hensyn og være så tidlig ute som du kan med skifte.

Da vil det komme dager hvor det vil være påkrevet at du lar bilen stå. De kan komme i begynnelsen av mai og de kan komme midt i juni. Men vi kan ikke være ukritisk med piggdekk på bar asfalt i dagevis og uker. Vi må unngå at barnehagene ikke kan leke ute pga luftkvaliteten.

Mange kan la bilen stå en dag eller to. Kanskje er det mulig å kjøre sammen, ta buss, sykkel eller gå dit vi skal, for noen kan hjemmekontor en dag være mulig - eller skift tilbake ved behov, som Tore Bruvoll gjorde. Det er ikke alle som har slike muligheter - men det gjelder mange nok til at det kommer til å utgjøre en forskjell. Samtidig så vil det bidra til at de som må kjøre, og som ikke kan unngå pigger på tørr asfalt, kan kjøre uten at det skaper kritiske tilstander for luftkvaliteten.

Jeg er lutter øre for gode forslag, selv om jeg håper vi unngår avgifter og datokjøringer. Vi jobber med ytterligere tiltak, og vi koster så mye vi klarer. Om noen dager kommer det antagelig varme sigende inn over Tromsø, og vi får en fornemmelse av vår. Hvis folk da har skiftet, så unngår vi at svevestøvet igjen blir liggende som et lokk over oss. Tromsø kommune vil ikke klare å løse dette alene. Vi må ha hjelp fra bilistene, og vi kommer ikke utenom færre pigger på bar asfalt.

Derfor, tusen takk til dere som har skiftet til sommerdekk og vært tvunget til å la bilen stå i noen dager. Takk til dere som har skiftet flere ganger. Til dere som har piggdekk, og har latt bilen stå på dager med tørr asfalt - tusen takk.

Til dere som sliter med luftveisinfeksjoner, som har barn med astma som blir sykere av luften i Tromsø - vi gjør hva vi kan for å bedre situasjonen.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Det er vel et tegn på at man eldes, - det at man ser seg tilbake og sammenlikner ”før og nå.” Jeg har lenge hatt meninger om innvandring og integrering, - og det var ikke alltid like greit. De siste 3 til 4 årene har det imidlertid skjedd en endring.

0
13