Avskaffes tax free-ordningen vil flyplassene i Europa juble, samtidig som forutsigbarheten for flyplasstilbudet i distriktsnorge forsvinner, skriver Travel Retail Norways samfunnskontakt. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Taxfree-ordningen er smart

Avskaffes taxfree-ordningen, vil flyplassene i Europa juble, samtidig som forutsigbarheten for flyplasstilbudet i distriktsnorge forsvinner.

Den norske taxfree-ordningen er en solidarisk modell som gjør det mulig å ha et godt flyplasstilbud i distrikts-Norge.

I et innlegg på Nordnorsk debatt kommer journalist Ylva Helene Schwenke med en rekke påstander om taxfree-ordningen. Vi er de første til å innrømme at ordningen kan fremstå merkelig, men påstanden om at dette er særnorsk er direkte feil. Schwenke skal imidlertid ha rett i at tax free-ordningen bidrar til å finansiere kritisk infrastruktur over hele landet. Derfor er ordningen like smart som den er merkelig.

Norge er ikke alene om å finansiere flyplassdrift gjennom kommersiell virksomhet ved flyplassene. Faktisk må du lete lenge for å finne land hvor det ikke er avgjørende for å sikre flyplassdriften. En kilde til denne misforståelsen kan være at EU avviklet taxfree mellom EU-land i 1999 og i stedet innførte en tollfri kvote mellom EU-land tilsvarende 110 liter øl, 90 liter vin, 20 liter hetvin eller ti liter brennevin. I tillegg kan du ha med 800 sigaretter, 200 sigarer eller 1 kg tobakk. EU-borgerne kan med andre ord handle stort for å sikre finansieringen av flyplasstilbudet i Europa.

Avvikles den norske taxfree-ordningen er det også hit, til avgangshallene på flyplassene i Europa, vi vil flytte en betydelig andel av salget som i dag skjer på norsk jord. Undersøkelser viser at hele 86 % vil handle utenlandske flyplasser eller på flyet hjem dersom taxfree-ordningen bortfaller. Folk slutter ikke å kjøpe alkohol selv om ordningen fjernes i Norge. En undersøkelse fra Folkehelseinstituttet viser at alkoholforbruket kun vil reduseres med 2 – 4 prosent dersom ordningen fjernes. Fjernes ordningen vil derfor flyplassene rundt om i Europa være de første til å juble over handlelystne nordmenn. Tilbake står vi igjen med velfylte hattehyller og tyngre fly, som igjen vil kreve mer drivstoff.

Det som skiller den norske modellen fra andre land, er nemlig at inntektene fra taxfree overføres til Avinor, som så kan finansiere drift ved flyplasser som går med store underskudd. Per i dag går 39 av Avinors totalt 46 flyplasser med underskudd. Blant de flyplassene som i dag har røde tall finner vi for eks. Alta, Mo i Rana og Bardufoss. Driften her sikres av en årlig inntektsoverføring fra ordningen til Avinor på 2,5 milliarder kroner. Den norske taxfree-ordningen er en solidarisk modell som gjør det mulig å ha et godt flyplasstilbud i distrikts-Norge.

Taxfree skaper reelle inntekter for staten. Antakelsen om at taxfree er en utgiftspost forutsetter at det meste av handelen som tidligere skjedde på flyplassen flyttes til avgiftsbelagt salg i Norge. Det er ingen grunn til å tro at det vil skje. Det skyldes ikke bare det bugnende utvalget av butikker på avgangshallene på flyplasser hvor vi reiser fra. De samme butikkene kan også skilte priser som er langt mer gunstig enn det vi vil være i nærheten av å finne i Norge.

I sin kommentarartikkel frir Schwenke til politikerne og etterlyser andre måter å finansiere flyplassdriften på som kan sikre at det fortsatt vil være mulig å komme seg fra Finnmark til Oslo med fly. Det mest nærliggende alternativet er at staten tar utgiften med å finansiere det gjeldende flyplasstilbudet over statsbudsjettet. Det betyr at flyplasser som for eks. Båtsfjord, Sørkjosen og Banak må forsvare sin eksistens i hvert eneste statsbudsjett i årene som kommer i hard konkurranse med andre flyplasser, vei, bane og alle andre gode formål.

Vi er de første til å innrømme at taxfreeordningen kan fremstå som merkelig - men den fungerer godt for samfunnet. Den skaper forutsigbarhet for de mange som er avhengig av sine flyplasser rundt om i det ganske land. Avskaffes ordningen vil flyplassene i Europa juble, samtidig som forutsigbarheten for flyplasstilbudet i distriktsnorge forsvinner.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer