Det er ingen tvil om at det er helt avgjørende for hele Nord-Norge at Tromsø er spydspissen

 ”Vi som ikke drømmer om mer tog i Nord-Norge“ var tittelen på denne spalten forrige fredag. Nå er det ikke opprettet noen Facebook-gruppe med samme navn, men skal man tro responsen ville nok gruppen fått et solid antall medlemmer med postadresse både i Nordland, Troms og Finnmark.

Dog uten så mange fra Tromsø by. Undertegnede har av politisk redaktør i Tromsø-avisen Nordlys, Skjalg Fjellheim, blitt anklaget for å håne Tromsø etter å ha påpekt at Tromsø vil være et sidespor på en øy – hvis drømmen er å forbinde hele landsdelen på skinner, fra Fauske til Kirkenes.

Og stakkar stortingskandidat Åsunn Lyngedal; en støtteerklæring til Fremover medførte en lederartikkel skrevet i harnisk: Nok en politiker som ikke er fra Tromsø ønsker å knuse Tromsøs vei mot å etablere seg som den arktiske hovedstaden.

Men kjære Skjalg, og kjære Tromsø: Kanskje har den lettere patetiske krangelen dere holder det gående med Bodø gjort dere paranoide? Men selv om vi i Narvik er veldig misunnelige på de vekstmotorene dere har i UNN og UiT, er det et samstemt Narvik som litt misunnelig sender ungdommen våre til Tromsø for å utdanne seg. Det er til Tromsø vi reiser når vi blir skikkelig syke. Og det er til Nordens Paris vi stikker gjerne dit for en god porsjon urbant kulturliv. Og vi synes det er helt konge at vi slipper å sette oss på flyet til Oslo for å gjøre det.

Det er ingen tvil om at det er helt avgjørende for hele Nord-Norge at Tromsø er spydspissen. Derfor har vi i Narvik vært tydelige på at vi er lei av fylkeskampene og ønsker oss en stor region. Da med Tromsø i førersetet. Vi i Fremover har sågar fremmet forslag om å ta en Narvik-overgang til nye Troms/Finnmark. Uten at politikerne vår helt var enig i dette.

Men Tromsø trenger selvsagt også noen motstemmer. Og når enkelte tromsøværinger fremstår så voldsomt hårsåre for at det ikke står 480.000 jublende nordlendinger og vinker med flaggene på stasjonen, er det kanskje greit å stille seg to spørsmål:

1) Før man krever et godstog til 100 milliarder, ville det ikke være en idé å lufte tanken i god demokratisk ånd: Er dette den viktigste samferdselssaken i Nord-Norge de neste 25 årene?

Jeg tror ganske sikkert svaret er nei. Så lenge E6 ikke er fergefri. Så lenge Narvik 32 dager i 2016 hadde så høye støvverdier at det var utrygt å bevege seg utendørs fordi E6 dundrer rett gjennom byen. Så lenge riksveiene i Finnmark ser ut som om de er gått opp i fylla. Så lenge strekningen mellom Svolvær og Leknes (41 kilometer i luftlinje) tar 70 minutter å kjøre. Ikke når man kan anta at en slik godsbane kan nærme seg en investering på 100 milliarder.

2) Bør man ikke spørre nabobyen sin; hva slags konsekvens får dette for dere? En hel by er fundert på å være endestasjon. Med isfri havn, E6 og jernbane har Narvik bygd seg opp som knutepunktet innen logistikk i nord. Rundt ti prosent av befolkningen jobber med logistikk. Å flytte endestasjonen til Tromsø vil rett og slett være et angrep på byens hovedpulsåre. Hadde et stort næringsliv heiet frem toget, eller samfunnsanalysene vist at dette var steingod butikk for «AS Nord-Norge» kunne man jo rasjonelt forstått det. Men når egentlig ikke mer enn en kvartpart av godset fra Narvik egentlig skal videre til forbrukere i Tromsø (resten skal til Ofoten, Sør-Troms, Lofoten, Vesterålen og Finnmark) og havets frukter i all hovedsak ikke har noen lenger vei på bil til Narvik enn til Tromsø, er det ikke rart man møter litt agg.

Når også faktum er at Tromsø store forse og eksportartikkel er kloke hoder. Og når avstandene er som i Nord-Norge velger de flere kloke hoder å reise med fly, ikke med godstog.

Det er også mildt sagt underkommunisert at Ofotbanen i dag erstatter 25.000 vogntog tur/retur Oslo hvert år. At tallene øker kraftig. Og at selv disse tallene ikke er heftig nok til å overbevise nasjonale politikere til å legge mer trykk på å bygge ut dobbeltsporet.

Hvis oppspillet også består av en sykehus-sak hvor den mektige (eks-) klinikksjefen i UNN, Arthur Revhaug, foreslo å legge ned både fødeavdeling og akuttfunksjon i Narvik. Og at UiT-rektor Anne Husebekk i utgangspunktet innstilte på å fjerne fakultetsstatusen fra UiT Narvik, to år etter at denne var den egentlige årsaken til at Tromsø ble foretrukket foran Bodø.

Vi forstår at Tromsø har ambisjoner. Og vi forstår at ambisjonene både bokstavelig og billedlig er å være lokomotivet for hele Nord-Norge. Men et tips fra oss som faktisk har hatt jernbane i 115 år: Skal lokomotivet ha noen spesiell funksjon, må man også sørge for at vognene er hektet på toget.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Sandra Borch (SP) er stadig er ute og arresterer folk, senest Justisministeren, så nå er jeg lysten på å bruke samme arrestmetoden på henne og SP.

9
1,068

SV vil innføre en nasjonal regel som sikrer skolene flere lærere, og dette kravet støttes av lærerne selv.

0
0