Det vi er kritisk til er endringer av de politisk vedtatte regler som gjør det mulig for enkeltpersoner å samle sammen og selge kystfiskekvoter ut av distriktene og ut av landsdelen.

Vi har ikke påstått at hans rederier har brutt loven. Vår kritikk går mot de tre siste fiskeriministrene som gjennom regelendringer har gjort det mulig å kjøpe og selge kvoterettigheter tildelt gratis av fellesskapet. Dette er i strid med intensjonene i Deltakerloven som foreskriver at fordeling av fiskerettigheter skal skje gjennom politiske beslutningsprosesser og ikke gjennom markeder til de som betaler mest.

Tøllefsen hevder at han ikke har kjøpt noen av de fiskerettighetene han har fusjonert inn i de to linefartøyene han kontrollerer.  Dette gjelder havfiskefartøyene «Vestfisk» T-3-L og «Rolv Asbjørn» T-2-LK gjennom Husøy Fiskeriselskap AS som han kontrollerer sammen med Ervik Havfiske.  I Fiskeridirektoratets registre er begge registrert med forretningsadresse og telefon på Vestfisk NOR AS og Rolv Asbjørn AS c/o Vest Økonomisenter 6750 Statlandet. Vestfisk har også epostadressen vestfisk@ervikhavfiske.no. Så sent som 11. juli meldte Stadyard på sin Facebookside om at «Rolf Asbjørn» fra Ervik Havfiske Gruppen ble forlenget med 8 meter! Ut fra disse opplysninger konkluderer vi med at begge fartøyene driftes og bemannes av Ervik havfiske fra Sogn og Fjordane. Vil Tøllefsen benekte dette?

I Fiskeridirektoratets register over fartøyer, eier og kvoteopplysninger, fremgår det også at «Vestfisk» (39 meter) har en grunnkvote med fisketillatelse for fartøy under 28 meter og 8 strukturkvoter for kystfiskeflåten samt en rettighet til å fiske brosme og lange med fartøy over 28 meter.  Det tilsvarende tallet for «Rolv Asbjørn» (34 meter lengde) er en grunnkvote for fartøy under 28 meter og fem strukturkvoter for kystfiskeflåten. Vår oppfatning er at et havfiskefartøy er over 28 meter (lengste lengde), mens Tøllefsen har oppnådd å få registrert kvoter fra kystfiskefartøy under 28 meter på sine fartøyer på 34 og 39 meter. Dette er oppnådd etter regelendringer iverksatt av våre fiskeriministre, først ved å omgjøre maksimumsgrensen for kystfiskefartøyer fra 28 meter til 500 kubikk lasterom (fartøy opp til 60 meter) og senere ved å tillate flytting av kvoter fra kystfiskefartøy under 21 meter til fartøyer over 21 meter, med andre ord fartøyer opp til 60 meter. Dette er en sak som ble forberedt av fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) og iverksatt av fiskeriminister Per Sandberg (FrP) 2016, som Stortinget etter initiativ fra stortingsrepresentant Knag Fylkesnes (SV), fikk opphevet sommeren 2017. 

Fiskeribladet påstod uriktig at dette var et resultat av kameraderi mellom Tøllefsen og Sandberg. Men i og med at det var statsråd Aspaker (H) som forberedte saken før hun gikk av, er det vel mer sannsynlig at det er kontakten mellom høyremedlemmene som har hatt betydning for regelendringene.  Men i alle tilfeller ser det ut som at Tøllefsen har utnyttet dette tidsvinduet i 2016/2017 til å samle opp mange kystfiskekvoter på de vestlandske linefartøyene registrert med fartøymerke i Lenvik.  Vi skjønner for øvrig ikke hvordan det er tillatt med de nåværende reglene å samle 9 kvoter på ett fartøy.  Men i begge tilfeller hevder altså Tøllefsen i sitt tilsvar 6.9. at han har under fire kvoter på hvert fartøy. Tøllefsen påstår at informasjonen om selskap som han er involvert i Fiskeridirektoratets database ikke stemmer.  Normalt er disse svært etterrettelige:

  https://www.fiskeridir.no/register/fartoyreg/?edbid=1997004874

Det er også forunderlig at samtidig som han skriver i innlegget om Fylkesnes 4.9.17, at det er helt vanlig å kjøpe fiskerettigheter, så benekter han i innlegget 6.9 at hans selskap Senjen Invest AS har kjøpt kvoter. Det er jo helt riktig. Det er båtselskapene Vestfisk AS og Rolv Asbjørn AS som må ha kjøpt kvoterettighetene som er slått sammen på de fartøyene. Det den samlede verdien av disse fisketillatelsene som i 2016 er bokført på til sammen 108 millioner kroner for de to fartøyselskapene. Dette kan man lese av regnskapsregistrene i Brønnøysund! Det er gjennom disse transaksjonene med fiskerettigheter som staten deler ut gratis, at Tøllefsens selskap Senjen invest AS kan bokføre flere titalls millioner i ekstraordinære inntekter. Det er ikke noen andre regnskapsførte inntekter som tyder på noe andre inntektskilder. Men kanskje Tøllefsen har en annen forklaring?

Tøllefsen skriver at han eier tre sjarker.  Det er jo forståelig for en som også har gått i bresjen for strukturering av fartøyer under 11 meter for å høste struktureringsgevinster. Hva skulle ellers være hensikten når Tøllefsen nødvendigvis må leie drivere til sjarkene sine om de skal drive hele året?

Til slutt vil vi understreke at Tøllefsen er i sin fulle rett til å drive forretning for egen vinning. Det vi er kritisk til er endringer av de politisk vedtatte regler som gjør det mulig for enkeltpersoner å samle sammen og selge kystfiskekvoter ut av distriktene og ut av landsdelen. Fiskevær som Husøy i Senja kan over tid risikere å miste adgangen til fiskefeltene utenfor sine stuedør om det kun er kapitalmakt som skal avgjøre hvor fiskerettigheter skal lokaliseres. Det gir minimale ringvirkninger på Senja når drifting og bemanning av disse selskapene skjer på Vestlandet.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Ønske om et sterkere regionalt nivå med større beslutningsmyndighet er den klare beskjeden som er gitt fra Stortinget i sommer. I tillegg skal det for øyeblikket navnløse fylket ytterst i nord ha en særskilt rolle i utviklingen av Nordområdene, og i forholdet mot vårt nabolandet Russland.

0
0

Troms og Finnmark står foran mange spennende og vanskelige valg de neste månedene. Målet med sammenslåingen er at regionen skal få mer innflytelse over sin egen framtid.

1
89