Tromsø bør bli sjømatby nummer én

Norges sjømatråd, Norges Råfisklag, Nofima, Norges fiskerihøgskole, Visit Tromsø og NordNorsk Reiseliv holder til i Tromsø. Er det mulig å samle alle kloke hoder for å starte videreutviklingen av Tromsø som sjømatby?

En god matdestinasjon får flere tilreisende, økt salg, mer mediedekning, et unikt salgsargument, mer inntekter til fellesskapet, økt kunnskap og mer stolthet for sin matkultur.

Fordelene er mange. Matturister bruker 25 prosent av pengene sine på mat og drikke, ifølge World Food Travel Association. En god matdestinasjon får flere tilreisende, økt salg, mer mediedekning, et unikt salgsargument, mer inntekter til fellesskapet, økt kunnskap og mer stolthet for sin matkultur.

Sammen med Tromsø Arbeiderpartis næringsutvalg, som består av partipolitikere og næringsaktører, har vi siden februar brukt tiden på å lytte til hva næringslivet i Tromsø etterspør. Tilbakemeldingene skal brukes til å skape en bedre næringspolitikk for Tromsø. Arbeiderpartiet vil skape og dele, og dette er å skape. Målet er å øke verdiskapingen for kommunen.

Vi fornemmer at aktørene ønsker at Tromsø skal ha en sterkere økonomisk posisjon som sjømatby. Derfor vil vi invitere Nord-Norge til en samling om å utvikle teknologi og kompetanse for å sikre at landsdelen blir verdensledende på sjømat. Her håper jeg også at en av grunnsteinene for å utvikle oss som sjømatby kan bli lagt. Det er å bryte ned verdiskapningen for et av Norges viktigste eksportprodukter til å gjelde også for restauranteiere i Tromsø sentrum.

En av visjonene våre er at Tromsø skal være en pulserende, bærekraftig, urban villmark. Byen og havet er uløselig knyttet til hverandre. Da er det naturlig å utnytte et så unikt fortrinn. Et kvalitetsmåltid på Hildr servert med øl fra Bryggeri 13 kan være et eksempel på en av flere produkter turister vil komme til Tromsø for. Men dersom vi skal komme dit, så trengs det økt kunnskap for å få til en langsiktig og målrettet satsing.

Utstillingsvinduene ligger der i form av flere matkanaler på TV, matbloggere og økt bevissthet hos forbrukerne. En global forbrukerundersøkelse utført av Nielsen’s tidligere i år viste at 88 prosent var villige til å betale mer for sunn mat. Vår sjømat er et sånt produkt.

Kanskje kan vi la oss inspirere av New Orleans. Der viste en oversikt for noen år siden at det var én sjømatrestaurant per 1000 innbyggere. Byen kalles blant annet ”City of the Chefs”. Maten er med på å ramme inn og forsterke byen som reisemål.

Hvorfor ikke også Tromsø? Om vi er sultne nok.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer