Så våknet UiT for noen uker siden med såkalte miljøtiltak, og startet kontrarevolusjonen ved å ødelegge for el-biler.

Revolusjon og kontrarevolusjon ved UiT Norges arktiske universitet

«Vi er helt i startfasen av en revolusjon når det gjelder elbiler og det kommer til å spre seg veldig raskt», sa daværende miljø- og utviklingsminister Erik Solheim da Universitetet i Tromsø (UiT) åpnet sin el-bil ladestasjon i 2009, og tidligere UiT rektor Jarle Aarbakke var enig:

«Det er godt å kunne tilby en miljøvennlig transport». Siden det har revolusjonen i hele landet gått sin gang, mens UiT har gått i dvale. På 6 år har mange universiteter og høgskoler satt opp en rekke med el-bil ladestasjoner – med unntak av UiT, som nå står på sisteplass med antall ladestasjoner per ansatt/student.

Så våknet UiT for noen uker siden med såkalte miljøtiltak, og startet kontrarevolusjonen ved å ødelegge for el-biler. El-bil lading ble begrenset til 2 timer, noe som gjør det i praksis meningsløst å lade siden utbyttet er for lite. Hvordan skal man da komme seg hjem igjen når man bor litt lengre unna?

Begrunnelse for tiltaket fra UiT sin side: «Vi har så få ladeplasser, da må man dele». Deling er bra, helt enig, men hvordan skal det gjøres i praksis? Skal studenter springe fra forelesning og ansatte fra møter for å flytte bilen sin etter 2 timer? Henvendelser om dette til «Parkering@uit.no» besvares bares ikke.

Bortsett fra tvistemål rundt el-bil lading ble det innført full parkeringsavgift for besøkende med el-bil - i motsetning til gratis parkering på alle kommunale parkeringsplasser i hele landet. UiT kan nå berømme seg for å ha samme prislapp for besøkende med el-biler som de dyreste parkeringsplasser for el-biler i byen. Gratulere, sammen for miljøet!

Apropos deling: Bildeling – dvs. felles bruk av biler – kan også redusere bilbruk, siden delebilbrukere vurderer nøyere om det virkelig er nødvendig å bruke bil for å rekke målet. I en artikkel i «Samferdsel» slår forskere fra TØI fast at delebilbruk kan stimuleres gjennom å gi parkeringstillatelser for delebiler og inntil nylig hadde en av delebilene til Bilkollektivet Tromsø fast oppstillingsplass ved Nofima. Bilen ble flittig brukt av studenter og ansatte som erstattet privatbil med den, men avtalen om parkeringsplassen ble nå sagt opp av Nofima.

Det var nærliggende å spørre UiT om mulighet å leie/låne en av sine 1300 parkeringsplasser til delebilen. Men nei, UiT Bygg og Eiendom svarer at man «har dessverre ikke mulighet å leie ut reserverte parkeringsplasser». Det finnes 1300 muligheter, det er vel viljen som mangler. Deling er visst flott bare så lenge brukere gjør det og UiT ikke trenger å bidra. Gratulere, sammen for miljøet!

Første september i år innførte UiT parkeringsavgift. I og for seg et bra tiltak for å få redusert bilbruk og øke tilgjengelighet av parkeringsplasser. Som håpet - og forventet - økte bruken av kollektivtrafikk og førte til stappfulle busser i rushtida.

«Å bestille flere busser er ikke gjort over natta» sa direktør i TFK til avisa iTromsø. Nei, det er det ikke, men parkeringsavgift har vært diskutert siden 2010 og ble besluttet innført i 2014. Det har dermed gått ganske mange netter siden parkeringsavgift ble kjent, men man klarte ikke å samkjøre innføring av parkeringsavgift med økt antall avganger i kollektivtrafikk. Har man rett og slett glemt å snakke med hverandre?

Uansett, nå betaler UiT studenter og ansatte for parkering, men miljøvennlige, realistiske transportalternativer har ikke kommet: Gratulere, sammen for miljøet!

Inntektene fra parkeringsavgift skal brukes til miljøtiltak - bare at ingen egentlig vet hvor mye det blir og hva det skal brukes til. «Sykkelstativer» og «Oppgradering av fortau» sies det. Har UiT virkelig så dårlig råd at man ikke klarer å finansiere noe så helt grunnleggende som trygg og tørr sykkelparkering og ordentlig og sikkert fortau?

Når penger fra parkeringsavgift har begynt å strømme inn, lover handlingsplanen for miljø 2014-2017 også «inntil 4 el-bil ladestasjoner» innen 2017. Hvordan går det an at de andre universitetene i landet får til å etablere ladeplasser uten å måtte hente inn millioner i parkeringsavgift i forkant? Hvis veksten i antall el-biler fortsetter som i dag, så er det i 2017 flere hundre el-biler ved UiT – som skal dele på de eksisterende 2 ladeplasser på campus. Gratulere, sammen for miljøet!

UiT sin handlingsplan for miljøledelse 2014-2017 er trist lesestoff når man faktisk er opptatt av miljøvennlig transport. Kategorien «Stimulere til økt bruk av mer miljøvennlig transport» består av utredninger, analyser og «gå til jobb aksjonen».

Man klarte å innføre parkeringsavgift og generer nå inntekter som ser ut til å forsvinne i et av de store hullene på parkeringsplassen, men lite blir gjort for å aktivt tilrettelegge for mer miljøvennlig transport. Hvor er sykkelskur, garderober, el-bil ladestasjoner, delebilparkering, store skur ved bussholdeplassen, subsidierte bussbilletter (veldig vanlig f. eks. i Tyskland)?

Kanskje man burde innse at handlingsplanen var et bomskudd og invitere til å lage en ny handlingsplan i felleskap. En handlingsplan hvor «handling» faktisk betyr noe mer enn å prate og innføre gebyrer. Og som vi kan samles om og si uten ironi: «Gratulere, sammen for miljøet!».

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Vårt samfunn er i stadig utvikling.

0
0

I anledning årets stortingsvalgkamp, så har den såkalte verdidebatten blitt viet ekstra oppmerksomhet. For «verdipartiet» KrF er selvsagt det en gylden anledning til å få fram budskapet om de «kristne verdier».

4
96