SATT PÅ BAKKEN: Investor Ola Giæver ble møtt med roser etter å ha lande ti Tromsø på jomfruturen. Nå er eventyret over.

Passasjerene er taperne

Drømmen om billigere flybilletter i nord er knust for lang tid fremover.

Visjonen var god og riktig, valg av flymaskin (Dash 8) det samme, men gjennomføringen dårlig. Det er den korte oppsummeringen av FlyVikings korte historie.

En del av motivasjonen for gründeren Ola Giæver var trolig revansj over sin tidligere arbeidsgiver Widerøe, der han fikk sparken etter en opprivende rettssak.

Det viste seg å ikke være tilstrekkelig. Giæver er en propell, men har hatt et rykte som kranglefant, en som skyter fra hofta og skaper overdrivelser og overskrifter det for ofte ikke er hold i.

Mange nordlendinger,  alt fra vanlige passasjerer til ledere innenfor politikk og næringsliv, ønsket likevel at selskapet skulle lykkes og rekke målstreken ved neste anbudsrunde på kortbanenettet i nord. Giæver ble ønsket velkommen og hyllet som en modig entrepenør.

Men det er ikke nok å være stor i kjeften. Økonomistyringen var dårlig, kundeservicen lik null og markedsføringen fraværende. Det måtte gå galt.

Den digitale kompetansen en moderne virksomhet trenger, ble til de grader undervurdert. Kommunikasjonen var uhyre svak og fremsto både som uformell og uten kvalitetssikring.

Booking-systemet var elendig fra dag en og fikk et bakgårds-preg. Selskapets hjemmeside var lenge håpløs gammelmodig og preget av skrivefeil. 

Det nytter ikke å drive et flyselskap på feelgood-faktoren  i sosiale medier. Likes på facebook fyller først og fremst opp egotanken, ikke kontoen til aksjonærene.

De to Nordlys-journalistene Torkil Emberland og Rune Endresen har fulgt selskapet tett siden oppstarten. De peker på at FlyViking hadde svært store oppstartskostnader, men likevel med solide investorer i ryggen.

Videre at selskapet ekspanderte raskt. Men med hvert fly som ble flydd over Atlanterhavet økte antall ansatte og driftskostnadene, mens inntektene sviktet fullstendig. 

Samtidig var selskapet svært sårbare for kanselleringer. Man leverte ikke produktet de hadde lovet kundene. Folk ble irriterte, som naturlig er.

Den ytre, eksterne kommunikasjonen fra Ola Giæver var amatørmessig, og preget av bajaseri. Det skadet troverdigheten, og forvirret publikum og passasjerer. Etter kort tid fikk tilliten til selskapet et svalestup flere steder i landsdelen. Ikke minst i Lofoten.

Når selskapet omsider fikk på plass en profesjonell daglig ledelse, var det allerede for seint.

For de nordnorske flypassasjerene er dette en trist dag.

Nå er Widerøe igjen uten konkurranse og kan fortsette å prise billettene som de vil. Det kommer til å være dyrere å reise Tromsø-Vadsø enn Oslo-New York.

I en sammenslått storregion, med økende reiseaktivitet mellom byene i Troms og Finnmark, kommer dette naturligvis til å bli en gullgruve for Widerøe.

Det er hederlig av FlyViking å avvikle driften mens de ennå kan betjene kreditorer, og legge ned før de krasjlander i skifteretten.

Verst er dette for folk i Lyngen, som har mistet håpet om en stor og varig arbeidsplass. Det er der dette nå rammer hardest. Hvor mange titalls millioner Ola Giæver selv har tapt, er vanskelig å si. Det svaret får vi etter hvert.

På kort sikt betyr altså FlyVikings endelikt fortsatt dyre billetter for oss som reiser på kortbanenettet, men det som er enda verre, er at kollapsen kan komme til å skremme vekk nye tilbydere som er villige til å ta opp kampen mot Widerøe-monopolet.

Den neste utfordreren kan i allefall lære mye av feilene Fly Viking har gjort.  Som for eksempel at “cowboy-metoden” i lengden ikke er oppskriften. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse