Mens vi humper rundt på krøtterstier av noen fylkesveier, har regjeringen blant annet gitt grønt lys til tidenes jernbaneløft i det sentrale østlandsområdet.

Nasjonen Norge har aldri brukt mer penger på samferdselstiltak, men det hjelper ikke stort for Michael Lynghaug i Sørreisa og alle andre som kjører på kommunale veier og fylkesveier.

I Troms har vi 3.000 kilometer med fylkesvei. Drøyt 1.000 av disse kilometerne (35 prosent) holder i dag god standard ifølge Statens vegvesen. Resten av fylkesveiene, altså nesten dobbelt så mange kilometer, skriker mer eller mindre etter opprustning. Dette er veier som i stor grad er bygget på 60-, 70- og 80-tallet, og som ikke er dimensjonert for dagens trafikk.

Riktignok har det blitt bedre under dagens regjering. Sakte, men sikkert. Veldig sakte, men sikkert. I 2014 holdt 33 prosent av fylkesveiene våre god standard. Forbedringen de siste to årene er altså på to prosentpoeng. Det kalles sneglefart.

Etterslepet er nå på svimlende 6-8 milliarder. Med dagens «snegletakt» vil det ta anslagsvis 30 år før utfordringene på fylkesveiene i Troms er løst. Det er ikke usannsynlig at det vil dukke opp nye trafikale utfordringer – og kanskje muligheter – før den tid.

Mens vi humper rundt på krøtterstier av noen fylkesveier, har regjeringen blant annet gitt grønt lys til tidenes jernbaneløft i det sentrale østlandsområdet. Prislappen på det såkalte InterCity-triangelet er på 52 milliarder kroner, altså 7-8 ganger mer enn veietterslepet i Troms.

For all del: InterCity-triangelet er en fremtidsrettet satsing. Men satsingen og summene som skal investeres, står i skarp kontrast til satsingen på den eneste reelle transportåren i store deler av Troms: Fylkesveiene.

Jernbane i Troms vil redusere etterslepet på fylkesveiene betydelig, men er fortsatt en fjern drøm, til tross for en viss bevegelse. Enn så lenge er fylkesveiene kritisk infrastruktur for næringsliv, og ikke minst i en sjømatregion som eksporterer for milliarder av kroner hvert år. Men også for «bilister flest» er trygge veier av akseptabel standard et høyst legitimt krav.

Godt over halvparten av sjåførene i Troms er misfornøyde med veistandarden i sitt nærområde, ifølge en fersk måling som Infact har utført for Nordlys.

Mer presist gir 56,1 prosent av de spurte det glatte lag til veiene sine. 25,2 prosent mener sågar at standarden på veiene er svært dårlig der de ferdes til daglig.

Svarene overrasker ikke den politiske veisjefen i Troms, fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp). Men «noe løft er ikke like om hjørnet», konstaterer fylkesråden overfor Nordlys.  

Forleden barket Prestbakmo og stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (Høyre) sammen i radiodebatt på NRK. Det vi fikk høre var dessverre lite oppløftende, men heller deprimerende.  

Vi hørte ingenting som tyder på at fylkesveiene i Troms vil få et helt nødvendig løft. I stedet fikk vi høre to politikere som til tider hørtes ut som de tilhørte hver sin virkelighet. Når Kent Gudmundsen mener at «regjeringen leverer», er det en sannhet med feil utgangspunkt.

For utgangspunktet til Gudmundsen er at dagens regjering leverer bedre enn den rødgrønne. Det er med respekt å melde ingen målestokk hvis det skal bli vei i vellinga for fylkesveiene.

Skal vi få et ordentlig løft for fylkesveiene, er første steg en tverrpolitisk erkjennelse av at vi har en lang vei å gå.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Åpent brev til Frank Bakke-Jensen, vår nye forsvarsminister

1
307

Regjeringen forsikrer at norsk forsvars- og utenrikspolitikk er i sin skjønneste orden i en «uforutsigbar» og «komplisert» verden.. Sist ute var tidligere forsvarsminister Ine Eriksen Søreide i Adresseavisen 16.10.

2
100