FANTASTISKE REKLAMELØFTER: Proteinpulver eller kapsler fra Herbalife skal sørge for at kroppen din får det riktige drivstoffet, og gi deg god kroppsvekt, frisk hud, normal fordøyelse, friske ledd og normal hjernefunksjon!

Vidundermidler for «å mestre hverdagen»

Ernæring for et bedre liv, står det på nettsidene. Her finner man produkter for alle ønsker, enten man «trenger å styrke hjertet eller tarmene, eller ganske enkelt bare gi immunsystemet et aldri så lite løft»! Hvorfor tror vi på reklame som dette?

Dersom man trenger ekstra tilskudd for å mestre hverdagen, er dette neppe å finne i urtete fra Herbalife til 5400 kroner per kilo.

Da Forbrukerrådet for en del år siden ville rette oppmerksomheten mot useriøs markedsføring av helsekostprodukter, ble det utarbeidet en annonse for vidundermiddelet «Lurium X-2000», produktet som kunne «endre ditt liv».

Vidundermiddelet skulle gi skallede håret tilbake, gjøre folk slank i en fei, kurere det meste av sykdommer, fjerne rynker, og samtidig redusere bensinforbruket med 20 prosent!

«Lurium X-2000» var i tillegg «gratis pluss moms og porto». Annonsen ble satt inn i en postordrekatalog som ble sendt ut i hele landet, og tydelig merket med at Forbrukerrådet var annonsøren. Historien forteller at det likevel kom inn nesten 200 bestillinger!

Vi kjøper årlig helsekostprodukter for 3 milliarder kroner her i landet. Det meste av dette hadde vi trolig greid oss helt fint uten. For den eneste funksjonen mange av disse produktene har, er å opprettholde manglende selvtillit, drømmer som aldri kommer til å gå i oppfyllelse og sykelige vrangforestillingen at vi er underernærte på viktige næringsstoffer.

Nordlys har de siste dagene satt søkelys på  Herbalife, firmaet som selger det man kaller basisernæring, kosttilskudd og en del andre livsstilsprodukter. Herbalife driver ikke bare salg, selskapet har også en organisering som lokker med karrieremuligheter og god inntjening for de som melder seg som selgere, hvis de bare jobber hardt nok.

Ernæring for et bedre liv, står det på nettsidene. Her finner man produkter for alle ønsker, enten man «trenger å styrke hjertet eller tarmene, eller ganske enkelt bare gi immunsystemet et aldri så lite løft»!

Proteinpulver eller kapsler skal sørge for at kroppen din får det riktige drivstoffet, og gi deg god kroppsvekt, frisk hud, normal fordøyelse, friske ledd og normal hjernefunksjon! Man er neste fristet til å spørre om det fungerer helt for det siste punktet?

Hva får friske mennesker til å tro at de trenger proteiner i form av tabletter eller pulver? Vi lever i en rik del av  verden og i en tidsalder hvor vi aldri har hatt bedre tilgang på næringsrik mat. Vi har alle muligheter til å spise mat som gir oss de næringsstoffene kroppen trenger. Og vi kan variere protein og vitaminkilder som vi vil. Prisen vi må betale kan diskuteres, men den er uansett langt lavere enn kiloprisen på vidundermidlene.

Likevel kjøper vi dette som aldri før. En viktig årsak er misnøye med egen kropp. For markedsførere er dette det enkleste å spille på. Få drømmekroppen. Få hjelp til å holde vekta, med muskler og fett fordelt slik reklamen forteller oss at det skal være, vi som daglig strir med den utidige innblandingen fra arv og gener. Utseendet er et sårt punkt for de aller fleste av oss, vi er villige til å betale for å rette opp ting vi ikke liker ved det.

Cristiano Ronaldo er Herbalifes frontfigur. Fotballstjernen representerer ikke bare en atletisk kropp, han er også selve symbolet på styrke, helse og suksess. Ingen ting er som kjendiser fra idrettsverdenen når den fremste målgruppen for kapsler og proteinshaker er nettopp idrettsungdom og folk som trener jevnlig. På den annen side: den godeste Ronaldo har knyttet navnet sitt til Kentucky Fried Chicken også.

En stund var også Tromsø IL sine fotballspillere reklameobjekter for Herbalife. Men etter at TIL hadde protein-shaket seg gjennom en sesong, ble samarbeidet brått avsluttet. Som Jorid Degerstrøm, lege i Olympiatoppen sier til Nordlys: Hadde dette vært så fantastiske produkter som Herbalife uttrykte, ville nok samtlige toppidrettsutøvere brukt det.

For det er ikke uproblematisk å drive markedsføring for kostholdstilskudd til friske mennesker, og spesielt ikke idrettsungdom. Spiseforstyrrelser har vist seg å være et problem for en del utøvere, og stadig flere idrettsledere er kritiske til det voldsomme fokuset på kostholdstilskudd som de mener er  et bransjeskapt behov.

Salget av Herbalife produkter er det medlemmene selv som står for. Det gir seg mange tendensiøse utslag i reklameringen på Facebook, for eksempel. Markedsføringsloven eksisterer ikke for private vegger. Sosiale medier er overmåte egnet til å kapre kunder, her kan man kynisk utnytte alt folk måtte ha av dårlig selvtillit. Og det går over stokk og stein. Trenger du hjelp? Bli en av oss da vel, er budskapet. Drømmekroppen er innen rekkevidde. Trøtt og slapp? Stresset og lei? Kom i Herbalife-familien. Her får du hjelp til å «mestre hverdagen og blir en bedre utgave av deg selv». Det er med andre ord ikke bare fysikken som kan repareres, det som faktisk kan være lette depresjoner inngår tilsynelatende også i behandlingen. Hvilken kompetanse har selgerne på dette området?

Dersom man trenger ekstra tilskudd for å mestre hverdagen, er dette neppe å finne i urtete fra Herbalife til 5400 kroner per kilo, omtrent ti ganger mer enn vanlig urtete koster.

Pulver-lykken er en dyr affære. Likevel bruker vi milliarder på dette hvert år. Fordi vi tror og aldri gir opp håpet selv om vi vet at reklamen er for god til å være sann? På tross av at vi vet at det som er for godt til å være sant, nettopp er det.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer