Kronikk

Offentlige tjenester som skole og helse er gjengangere i politiske debatter. Men et tema som sjelden når opp i partilederdebattene, er de viktige vann- og avløpstjenestene.

0
16

Det Kayas identitet viser oss er for det første at for å redusere utslippene må vi gjøre noe med befolkningsveksten og/eller en eller flere av de tre intensitetene.

0
5

Tromsø kommune bryter opplæringsloven systematisk overfor elever med spesielle behov. Det betyr at mange elever verken har fått, eller får tilpasset opplæring.

1
48

Politikerne hevder at den norske kulturen bygger på den kristne arv. Hva har vi da arvet?

7
615

Formueskatten betales ikke kun av «rikinger».

3
254

Norge er et langstrakt land med spredt bosetting i utkanten av Europa. Dette gjør oss mer avhengig av flytransport enn andre land.

2
100

Havet har vært den viktigste livsnerven for Norge i svært lang tid.

0
96

I 1928 fikk Nordkaps Vel AS monopol på inntekter fra Nordkapp-turismen. Flere eiere har håvet inn tvilsom gevinst fra driften med kommunen som tilskuer. Hva skjer neste år?

0
160

Jeg regner meg som et «politisk dyr» og har høy interesse for politikk. Men etter at jeg for fire år siden gikk ut av Stortinget ble jeg overrasket over meg selv ved at jeg svært sjelden orket å høre på en hel sending av det 15 minutter lange Politisk kvarter på NRK P2. Jeg fant mange av debattene helt uinteressante, skriver tidligere stortingsrepresentant Øyvind Håbrekke.

0
77

Gratulerer med verdens urfolksdag. I dag heiser vi flaggene for å uttrykke respekt og solidaritet for verdens 370 millioner urfolk, som bor i over 90 land.

6
88

Tre år etter at Russland stengte grensene for import, er norsk sjømat ikke erstattet. Norge vil igjen kunne bli den viktigste leverandøren av sjømat så snart muligheten byr seg. I mellomtiden er det den russiske forbrukeren som betaler regningen.

0
103

Så var det på`n igjen. Sjølskryt og rosenrøde løfter tyter ut i alle medier fra kandidater som håper å bli hørt og få en posisjon for seg sjøl og sitt parti.

1
24

Fraværet av effektive og miljøvennlige transportløsninger i nord er en av utfordringene. Dette er en stor svakhet som truer vekst, verdiskapning og utvikling, skriver kronikkforfatter Morten Skandfer.

6
1,033