NORDNORSK AGENDA: Roger Ingebrigtsen og Odd Emil Ingebrigtsen er sentrale i det nye nordnorske kommunikasjonsbyrået 620 Kommunikasjon. Foto: Rune Endresen/Nordlys

Agenda Nord-Norge snakker fra graven

Selskapet Agenda Nord-Norge ble lagt ned tidligere i år. Forleden fikk likevel jeg og mange andre en vennlig påminnelse om at det hastet med å melde seg på til årets konferanse i Svolvær, med samme navn. Men hvem er det egentlig som inviterer, og til hva?

I tre år har alliansen Sparebank 1 Nord-Norge, LO og NHO, gjennom konferansen Agenda Nord-Norge, forsøkt å vise fram en samarbeidende landsdel med store ambisjoner.

Behovet er ikke blitt noe mindre etter sammenbruddet i fylkessammenslåingen mellom Troms og Finnmark. Det er stort sett bare fysisk vold som mangler i motstandskampen, en kamp som truer med å stoppe overføring av statlig makt nordover til fylkene.

Notoriske festtaler

Mange var kritisk til at en bank stilte seg i spissen for å meisle ut den politiske retninga i nord. Kritikken stilnet, og den nordnorske arenaen tilpasset seg etter hvert en politisk virkelighet, og ikke bare politisk fantasi. Kanskje skyldtes det at LO og NHO tok et sterkere grep rundt konferansen. Skjønt, jeg tviler på det. Snarere var det virkeligheten i nord som tvang de notoriske festtalene inn i et mer realpolitisk spor.

Men i juni i år kom altså pressemeldinga som viste at noe var på gang. «Strukturendringer for Agenda Nord-Norge», var tittelen. Strukturendringer defineres gjerne som «dyptgående, gjennomgripende endring eller omlegging», en definisjon passende for et selskap som la seg selv ned. For det var det Agenda Nord-Norge AS kunngjorde, samtidig som de varslet en outsourcing av konferansen til et annet selskap, 620 Kommunikasjon AS.

Men, la pressemeldinga til:

  • Det medfører ingen endringer for deg som deltaker på Agenda NordNorge-samlingen.

Nei, vel.

Det spiller altså ingen rolle for en arena som ikke har noe snauere mål enn å være Norges «viktigste og største verdiskapingsarena i nord», om den drives av et kommersielt PR-byrå, eller noe som hittil har solgt seg inn som et samarbeid mellom politikk og næringsliv. Ambisjonene til LO og NHO i nord viste seg til slutt å ikke være større enn at de får plass innenfor veggene til et kommunikasjonsbyrå.

Krigen som forbilde

Hjemmesiden til Agenda Nord-Norge forteller oss fortsatt at Agenda Nord-Norge er et aksjeselskap med ideelt formål.

Pressemeldinga fra juni i år fortalte en annen historie.

Den fortalte om en lukrativ avtale, selvfølgelig, for et nystartet PR-byrå eid av de samme personene som tidligere var ansatt i Agenda Nord-Norge. Et kommunikasjonsbyrå, som har hentet sitt navn fra en høyde utenfor Narvik og et blodig stykke krigshistorie fra kampene mellom norske og tyske soldater, skal i framtida være leverandør av dialog i nord.

Det betyr altså, i følge pressemeldingen, ingen ting for oss som deltakere, eller for landsdelen, at innholdet og retningen på kanskje var «den viktigste møteplassen i nord», i framtida skal meisles ut av 620 Kommunikasjon..

Foreløpig har ikke 620 offentliggjort noen andre på kundelista, enn nettopp Agenda Nord-Norge. Skal de unngå framtidig sammenblanding mellom egne kommersielle interesser, og Agenda Nord-Norge, må de enten ha ei usedvanlig tynn kundeliste, alternativt et høyst uinteressant program for konferansen.

For det er ikke så alt for mange å ta av i Nord-Norge, når det inviteres til nabofest.

Brennende sjeler

På lista over ansatte og styremedlemmer i 620 kommunikasjon finnes det mange dyktige medarbeidere. De som er i tvil bør gå inn på selskapets egen hjemmeside, og se hva de skriver om seg selv. Forbildet har for alt jeg vet vært First House.

Medarbeiderne og styremedlemmene har alle det til felles at de på ulikt vis «brenner for Nord-Norge». De brenner for fortellingene, for at vi skal være i verdensklasse, de brenner for merkevarene, de brenner for system og struktur, for økt verdiskaping og nye arbeidsplasser, for Mo i Rana, for lokal samhandling, for at Nord-Norge skal forstås, eller de brenner rett og slett for Nord-Norge.

Man skal, for å bruke byråets egen krigsmetafor, langt tilbake i historien for å finne noen som brenner like heftig som byråets ansatte og styre.

Hva vil LO og NHO?

Men at kommunikasjonsspråket er fattig og forbildene hentet fra snart 80 år gamle krigshandlinger, fratar ikke noen fra teamet «erfaring og kompetanse». Heller ikke det faktum til at hjemmesida til Agenda Nord-Norge, som purreinvitasjonen forleden henviste til, tre måneder etter strukturendringene, fortsatt ikke er oppdatert. Den forteller fortsatt historien om et AS eid av NHO, LO og Sparebank1.

Kjernespørsmålet er uansett om Nord-Norge i framtida skal samles rundt en arena formet og skapt av et kommunikasjonsbyrå.

Og for ordens skyld: Spørsmålet er ikke rettet til kommunikasjonsbyrået, men til ledelsen i Sparebank1, LO og NHO.

Arne O. Holm er gjestekommentator i Nordlys og redaktør i avisen High North News ved Nordområdesenteret i Bodø.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse