Annonse
SKAPTE OPTIMISME: Samferdselsminister Knut Arild Hareide har skapt optimisme i Tromsø, E8 skal være ferdig i 2025 og dialogen om byvekstavtale med kommunen er omsider god og konstruktiv. Her ankommer han rådhuset, sammen med sine rådgivere og kommunestyrerepresentant for KrF, Helga Marie Bjerke. Foto: Torgrim Rath Olsen

Alle gode ting er tre

Tirsdagens møte mellom samferdselsminister Knut Arild Hareide og kommunen, med ordfører Gunnar Wilhelmsen i spissen, tyder på at vi endelig kan skimte lys i tunnelen for byvekstavtalen, etter årelang ørkenvandring.

Når det gjelder byvekstavtalen er beskjeden fra ministeren at Tromsø må prioritere de planlagte prosjektene.

Knut Arild Hareide har åpenbart ikke tenkt å bli den tredje samferdselsministeren i Erna Solbergs regjering som ikke får i gang forhandlinger om en byvekstavtale med Tromsø. Tirsdagens møte mellom statsråden og kommunen, med ordfører Gunnar Wilhelmsen i spissen, tyder på at vi endelig kan skimte lys i tunnelen for byvekstavtalen, etter årelang ørkenvandring.

Både samferdselsministeren og ordføreren var fornøyd etter møtet, og Hareide skrøt uhemmet av både kommunen og fylkeskommunen for rask reaksjon etter at bompengeforliket i fjor høst endret premissene for byvekstavtalen. Nye vedtak var nødvendige, både fra kommunens og fylkeskommunens side, og de ble levert i juni.

-Så langt har vi holdt på i 10 år med å få på plass denne avtalen, nå har vi et 10-måneders perspektiv, sa Gunnar Wilhelmsen.

Optimismen til tross, avtalen skal til Stortinget før det kan startes forhandlinger. De kan først finne sted i 2021.

Blir det bompenger eller veiprising? Det blir egenbetaling for de nye store veiprosjektene i Tromsø, E8 unntatt. Det som kan være uklart er hvordan betalingen skal foregå. Svære bommer som ruver på veiene er i ferd med å bli avleggs, og selv om de fremdeles popper opp mange steder, tar ny teknologi over.  

Nå går Høyre inn for såkalt veiprising i sitt nye partiprogram, og Tromsø kommune har snust på mulighetene for å bruke det kommende 5G nettet for å kartlegge bilkjøring, og dermed bruke det i stedet for ordinær bompengebetaling. Det vil spare betydelige summer, framfor å bygge vanlige bomstasjoner. Wilhelmsen ønsker at Tromsø skal være  pilot for dette systemet i Norge.

Den nåværende samferdselsministeren er tilhenger av bompengefinansiering, men sier han ikke vil blande seg inn i Tromsøs valg av løsninger. Han tror imidlertid det er et stykke fram til at 5G teknologi kan tas i bruk på dette området.

Veien fram til forhandlingsbordet om byvekstavtale, har vært ualminnelig lang og tung. Erna Solberg slo foran valget i 2013 fast at hvis de borgerlige kom til makten, skulle de bruke hele 5 milliarder på en veipakke i Tromsø-regionen. Året etter ble Tromsø, som eneste by i Nord-Norge, nevnt som aktuell for bymiljøavtale.

Mye arbeid er siden lagt ned i prosjektet, men kommunen havnet dessverre i endeløse runder med nye utredninger, beregninger, analyser og endrede politiske premisser fra skiftende ministre. Stortingsproposisjonen som ble sendt til departementet i februar 2019, ble ikke fremmet for Stortinget, fordi premissene ble forandret etter bompengeforliket. Manglende respons fra departementet gjorde mange politikere i ishavsbyen fortvilte. Men selv om staten har opptrådt ytterst uforutsigbart, har kommunen og fylkeskommunen greid å snu seg raskt.

Da Knut Arild Hareide entret sjefsstolen i samferdselsdepartementet i januar, øynet man nytt håp. Det er langt på vei innfridd. Nå er nye E8 i boks, det første spadetaket kan tas i 2022. En splitter nye vei til 1,9 milliarder skal stå ferdig i 2025.

Når det gjelder byvekstavtalen er beskjeden fra ministeren at Tromsø må prioritere de planlagte prosjektene. Her må de større partiene, Ap, Sp, Høyre og SV finne sammen og komme til enighet. Vi må for all del unngå langvarige tautrekkinger og omkamper. Da vet vi hvordan det går.

Tre samferdselsministre altså. Det heter at alle gode ting er tre. Vi satser på det.

 

 

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse