Annonse
I saken om jernbane kan Ap være i ferd med å lage et nytt problem for seg selv i nord, skriver politisk redaktør Skjalg Fjellheim.

En regel for Oslo, en annen for Nord-Norge

Arbeiderpartiet er i ferd med å eksponere seg selv for enda større problemer i Nord-Norge.

Fremskrittspartiet, MDG, Rødt, SV og Senterpartiet står nå sammen om et prinsippvedtak, der Stortinget inviteres til å gjøre et historisk vedtak: Nord-Norgebanen skal bygges. Ikke neste uke, ikke om et år, men Stortinget får en mulighet til å si at Nord-Norgebanen er viktig for nasjonen. 

I praksis er dette et interessant veikart for Norge om 100 år. Og et signal om retning for strategisk, nasjonal samfunnsbygging av det store format. Samferdselspolitikk, sikkerhetspolitikk, eksport og nye transportkorridorer, sysselsetting og arbeidsliv. Alt i et eneste stort kinderegg.

Tirsdag skal det stemmes over saken i Stortinget. Mange har merket seg at Arbeiderpartiet kommer til å stemme mot, sammen med regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF.

I sak har Arbeiderpartiet et poeng. En stor nasjonal utbygging bør alltid ta veien via Nasjonal Transportplan. Først da vil man ha tilstrekkelig oversikt over kostnader, over trasevalg og miljøkonsekvenser. 

Det er bare det at her sliter Arbeiderpartiet ganske så kraftig med troverdigheten. For har ikke partiet nylig demonstrert en ganske annen tilnærming til en annen sak, som også koster enormt mye penger? Nemlig byggingen av nytt regjeringskvartal midt i Oslo.

Det er jo slett ingen vill spekulasjon å anta at denne byggingen, som vil ta mange år, ikke vil koste noe mindre enn et dobbeltspor på Ofotbanen med påfølgende jernbane videre fra Narvik til Tromsø.

Så hvorfor mener Arbeiderpartiet at et gigantprosjekt i Oslo kan ta snarveier hos Finansdepartementet, men ikke et stort prosjekt i Nord-Norge?

Hva mener Arbeiderpartiet er den beste måten å bygge landet på? Å bruke korona-krisen til å klumpe statens byråkrater sammen i Oslo, i et kostnadssluk som stadig flere eksperter sier tiden har løpt fra? 

Eller å legge til rette for likeverd, desentralisering og å binde Norge sammen i et CO2-fritt transportsystem? Mens jernbane er bygd i alle andre landsdeler med den største selvfølgelighet, har Nord-Norge tydeligvis en lengre vei å gå, også i Arbeiderpartiet.

Når det gjelder det nye regjeringskvartalet midt i Oslo, følger Ap følgende logikk: Vi vet ingenting om hva det koster, for det har ikke regjeringen fortalt noen ennå, men vi gir likevel grønt lys til å starte prosessen.

NRK Debatten tidligere i mai spurte Fredrik Solvang Aps stortingsrepresentant Stein-Erik Lauvås hvor mye kvartalet vil koste.

-Jeg har ikke lyst til å spekulere i det, man at det blir mange, mange milliarder, det er det ikke noen tvil om, svarte Lauvås.

Slike blankofullmakter gjelder visst bare i Oslo. For det finnes ikke noe sånt som egne penger til Nord-Norgebanen, kunne Arbeiderpartiets sterke mann i Transportkomiteen, Sverre Myrli, fortelle da Stortinget diskuterte Nord-Norge banen sist tirsdag.

Nei, for Arbeiderpartiet finnes det kanskje bare egne penger til nytt regjeringskvartal, det nye slottet for statsbyråkrater'?

Eller Follobanen - et annet av Arbeiderpartiets hjertebarn sørpå - der summen nå har kommet opp i 40 milliarder kroner?

Etter nye tendenser i valgkampen sist høst, der opinionen presset Ap i en viktig sak for Nord-Norge, ser Ap ut til å være i ferd med å falle tilbake til sitt gamle jeg.

Sverre Myrlis oppvisning i Stortinget sist tirsdag vitnet om det. Med lett belærende arroganse var budskapet i grunnen at Nord-Norge pent må finne sin plass, og den er bakerst i køen.

Ingen bør bli overrasket dersom Ap er i ferd med å lage et nytt og stort problem for seg selv i Nord-Norge inn mot stortingsvalget neste høst. Landsdelen der partiet for få måneder siden gjorde sitt dårligste valg noensinne. Det er selvfølgelig fullt mulig å fortsette nedturen. 

Det må være lov å stille spørsmål ved hva Ap har lært av valgnederlagene når man nok en gang stiller seg sammen med regjeringen i en symboltung sak for Nord-Norge. 

Det tar seg dessuten dårlig ut å si at det ikke finnes “egne penger” til Nord-Norgebanen, mens man samme måned åpner skattebetalernes lommebok på vidt gap for svevende milliardprosjekter i Oslo.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse