Annonse
Dessverre viser nettopp summen av flere resultater at våre kommuner fortsatt ikke klarer å levere en god nok skole til alle i nord. Svaret på slik kunnskap er ikke å fornekte resultatene, men å heller få til de gode faglige diskusjonene og begrunnelsene for hva som vi må gjøre for å gi barna våre en god skolegang, skriver Høyres Kent Gudmundsen.

Åpenhet og kunnskap gir oss en bedre skole

Hemmelighold vil hindre foreldre, politikere og fagmiljø til å delta i debatten. Det er ingen tjent med, særlig ikke barna våre.

Vi har en forskjellsskole i Norge. Hvilken skole du går på, hvor i landet du bor og hvem foreldrene dine er betyr fortsatt for mye for hvordan du gjør det på skolen. Det å starte på skolen skal ikke være et sjansespill. Norsk skole skal gi muligheter til alle. For å vite hvor skoen trykker har Høyre vært pådriver for mer kunnskap om skolen for å kunne få mer kunnskap i skolen.

Nylig publiserte Utdanningsdirektoratet nye tall som forteller oss at en av fem skoler ikke lykkes godt nok med å løfte elevene sine. Valdermo og Bakke tok til ordet for å stoppe offentliggjøringen av disse tallene. De mener undersøkelsen ikke gir et tilstrekkelig bilde på hva skolene bidrar med til barnas læring. Og det er helt riktig. Denne undersøkelsen har aldri forsøkt å gi et komplett bilde av hva som skjer i skolene. Dermed svikter også konklusjonen.

Heldigvis går mye bra i norsk skole for tiden. Elevene lærer mer, de er mer til stede og færre faller fra. Andelen elever som fullfører og består videregående opplæring øker mest i nord og det skal landsdelen vår være glad for.

Men forskjellene mellom de skolene som ligger på topp og på bunn er for stor, og det er forskjell mellom kommuner. Mellom de dårligste og de beste skolene kan det skille et helt år med læring. Det burde vekke bekymring.

Høyre er opptatt av å løfte skolen. Vi har innført en femårig masterutdanning for grunnskolelærere, etter lærernes eget ønske. Vi har gitt 34.000 lærere tilbud om videreutdanning, som er historisk høyt. Vi har skjerpet kravene for å komme inn på lærerutdanningene fordi vi vil at de beste elevene skal bli fremtidens lærere. Nå slår vi rekorder i søkere til lærerutdanningene, en av ti søker seg dit. Vi har også innført nye karriereveier for lærere hvor du kan spesialisere deg i et fag eller område og evalueringer viser at lærerne synes det er attraktivt. Dette er bra.

Summen av den kunnskapen vi får om skolen hjelper både nasjonale politikere, men ikke minst lokale politikere til å forme politikk ut fra det vi vet. Det finnes mange kritiske røster til offentliggjøring av resultater i skolen enten det er nasjonale prøver, eksamensresultater eller informasjon fra skoleporten. De som er kritiske til dette mener ofte at vi ikke ser «hele bildet». Det er nettopp det som er poenget med å hente inn kunnskap om skolen på flere måter, sånn at vi kan skape oss et overblikk.

Dessverre viser nettopp summen av flere resultater at våre kommuner fortsatt ikke klarer å levere en god nok skole til alle i nord. Svaret på slik kunnskap er ikke å fornekte resultatene, men å heller få til de gode faglige diskusjonene og begrunnelsene for hva som vi må gjøre for å gi barna våre en god skolegang. Hemmelighold vil hindre foreldre, politikere og fagmiljø til å delta i debatten. Det er ingen tjent med, særlig ikke barna våre.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse