Annonse
Foto: Nordlys arkiv

Slik kan vi forebygge drukningsulykker

Denne type systematisk opplæring vil etter vår mening, gi morgendagens barn og unge en trygghet i å nyte sjøen og alle ferskvannene som vi har her nord.

Nå er badesesongen godt i gang og ingen ting er vel bedre enn å ta seg en kald dukkert i vannet her nord.

Voksne og unger har allerede druknet, hele fem drukningsulykker i Troms og Finnmark i år. Statistisk er juni/juli de månedene flest drukner. Det er mange årsaker til drukning, men vi er ikke i tvil om at manglende svømmeferdigheter blant norske barn kan spille en avgjørende rolle. Undersøkelser viser at kun ca. 50% av 10 åringene i Norge er svømmedyktige, ifølge Gjensidigestiftelsen.

Hva som er viktig å huske på:

Først vil vi understreke viktigheten av å ALDRI bade og svømme alene. Er du alene så bruk redningsvest - en enkel forsikring mot drukning.

For det andre vil vi påpeke betydningen av å kjenne eller gjøre seg kjent i det området du vil bade. Hvor går marbakken, hvor dypt er det, er det sikkert å stupe og er det undervannsstrømmer? Dette er viktig kunnskap som gir trygghet og resultat i forebygging av drukning.

For det tredje vil vi påpeke betydningen av temperaturen i vannet. Vi mennesker kjøles fort ned. Vi mister ca. 25 ganger mer varme i vann enn på land. Ved tap av 2 grader varme i kroppen kan du få problemer med å             komme deg opp av vannet.

Hva skal du gjøre hvis uhellet er ute?

Ring 113 og fortell hva som skjer, hvor du er og hvem du er. Videre er prinsippet om forlenget arm viktig. Se deg rundt etter noe du kan rekke ut, kaste ut, ro eller padle ut- ikke svøm direkte bort til den som holder på å drukne. Det kan få fatale konsekvenser for deg selv!

Har dere klart å berge en person fra drukning, så er sekundene dyrebare. Kodeordet BLÅ kan være en god huskeregel. Sjekk bevissthet, luftveier og åndedrett. Er svaret ja på disse punktene- legg vedkommende i stabilt sideleie, legg klær over og pass nøye på til ambulansen kommer.  Er svaret nei på disse punktene- start hjerte- og lungeredning.

I Kunnskapsløftet som innføres i grunnskolen fra høsten 2020, er kunnskaper og ferdigheter knyttet til bading ute, blitt forsterket. Slik vi ser det, er dette på bakgrunn av drukningsulykkene i Norge de siste årene.

  • Allerede etter 2. trinn i kroppsøvingsfaget «skal elevene i skolen ha øvd på trygg ferdsel ved vann og på å kunne tilkalle hjelp» s.42.
  • Etter 4. trinn skal elevene være svømmedyktig. Etter 7. trinn «skal elevene kunne vurdere sikkerhet og gjennomføre selvberging i vann» s.43.
  • Etter 10. trinn «skal elevene forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vann og gjennomføre livreddende førstehjelp i naturen» s.44 (Kunnskapsdepartementet).

Denne type systematisk opplæring vil etter vår mening, gi morgendagens barn og unge en trygghet i å nyte sjøen og alle ferskvannene som vi har her nord. Ingen ting er bedre enn en kald dukkert i et fjellvann etter dagens tur sammen med gode venner. I Læreplanen beskrives dette også som livsmestring.

Våren 2021 har vi på lærerutdanningen i Tromsø, UiT Norges arktiske universitet, laget en plan for kursing av lærere i grunnskolen og barnehager knyttet til ferdsel i natur i, ved og på vann. Vi håper alle skole- og barnehageeiere i fylket ser viktigheten av å skolere sine ansatte, slik at alle barn er trygge på tur ved vann i barnehagen og at læreplanen i grunnskolen blir realisert. Gjennom dette arbeidet har vi tro på at det blir færre drukningsulykker i framtiden.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse