Annonse
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Bare en sint ung same; hvor nedlatende er ikke det?

Bare en ung, sint mann? Sikkert. Men har vi allerede glemt at én mann kan være nok?

«Kunst er ikke nødvendigvis opprør», mente den norske maleren og grafikeren Ferdinand Finne (1910-1999). Men noen ganger er kunsten nettopp det: opprør.

Det er noe som rører seg i Sápmi. Et gryende opprør, og unge samiske kunstnere bruker sterke virkemidler. På søppelkasser og vegger i Finnmark kan du flere steder se en liten samefigur. Svart spraymaling på betong eller metall. Han har en bombe i hånda. Det er en advarsel.

– Det er en ganske farlig greie staten holder på med når de tar bort samenes rettigheter. Det kan gå riktig ille til slutt, sier kunstner Anders Sunna til nrk.no.

Innlegget ble først publisert på Avisa Nordlands nettavis.

Svenske Anders Sunna (30) er kjent for sin graffiti og installasjoner, som ofte tematiserer samenes kamp mot staten. Flere av verkene hans blander samiske symboler med våpen. Installasjonen «Sápmi Air Force» viser ryper med håndgranater i nebbet,«äkta jävla Samesløyd» er et maskingevær med samiske dekorasjoner, «Four nation army» består av bilder av en figur i samekofte som holder en Kalasjnikov.

– Dette er en påminnelse om hva som kan skje om staten undertrykker en minoritetsbefolknings sinne, sier Sunna. Han kaller seg selv «geriljasame», men avviser at han oppfordrer til vold.

Det er ikke bruk av våpen som element i kunsten som forskrekker, eller sterke virkemidler som sådan. Bomber og Kalasjnikover har vært brukt et ukjent antall ganger, i ulike sammenhenger. Det som forundrer, er at ingen reagerer når mannen bak verket eksplisitt uttrykker at dette er en advarsel, og at situasjonene sett fra unge samers ståsted er ganske farlig.

Kan noen forestille seg en tilsvarende likegyldig holdning hvis det samme hadde skjedd i full offentlighet av høyreekstremister, eller i muslimske miljøer? Da hadde ikke NRK, eller andre medier, laget en hyggelig sak om samiske kunstnere, men vinklet på at det framsettes trusler.

Og hvorfor reageres det ikke? Fordi samene er en minoritet som den norske stat har fornorsket og undertrykt, og vår kollektive dårlige samvittighet sier at derfor kan unge, sinte samiske menn uttale og uttrykke seg sånn? Fordi han bare har det i kjeften, og derfor er det ingen grunn til å ta ham alvorlig; hvor nedlatende er ikke det?

Jeg går ikke rundt og tror at advarselen, som like godt kan kalles en trussel, blir omsatt i voldelige handlinger. Men det har vært harde slag før, når den samiske befolkningen har følt uretten altfor stor. Fra Kautokeino-opprøret i 1852 til slaget om utbyggingen av Alta/Kautokeinovassdraget på begynnelsen av 1980-tallet, da militante samiske aktivister gjennomførte flere sabotasjeaksjoner.

Niillas A. Somby mistet ei arm og ble blind på et øye da han forsøkte sprengte ei bru i lufta. Det kunne gått langt verre.

Bare en ung, sint mann? Sikkert. Men har vi allerede glemt at én mann kan være nok?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse