Annonse

Bedre jernbane i nord, uten å rasere veinettet!

Jernbanesatsing i Nord-Norge er endelig på dagsorden igjen. Det er spennende. Da FrP fikk samferdselsministeren var det ingen planer for slikt arbeid. Forrige regjering hadde lagt prosjektet i en skuff etter å ha fått en utredning i 2011. Ny jernbane i nord ble ikke engang omtalt i Nasjonal Transportplan fra AP/SP/SV sin regjering.

Det var derimot dagens regjering som sa man ville utforske potensialet og kostnader. Det inkluderer også aktivt samarbeid med Finland om en mulig jernbane mellom våre land. Regjeringen var også raskt ute med å øke kapasiteten på Saltenpendelen, og øke vedlikeholdet på både Nordlandsbanen og Ofotbanen.

Leser man litt i avisene sørpå så er det tydelig at både AP, SP, og SV er mest opptatt av å bygge jernbane til København!? De vil bygge jernbane for at folk skal fly mindre utenlands. FrP har derimot vært tydelig på at man må bygge jernbane for å styrke eget næringsliv og der vårt nasjonale transporttilbud ikke er godt nok. FrP har også ønsket å bruke litt mer av oljeformuen for å fremskynde viktige prosjekt. Vi tror det er bedre å spare litt av pengene i infrastruktur i Norge fremfor alltid sende pengene ut av landet.

Jeg blir spesielt bekymret når SV snakker om jernbane. For deres løsning er å kutte i veibudsjettene. Hele fem milliarder kroner mindre til veiformål, bare i 2019 budsjettet. Som om veiene er gode nok her i Nord. SVs politikk styrker ikke vår landsdel, tvert imot. Vi trenger både jernbane og vei, ikke enten/eller.

Jeg kjemper for bedre veier og bedre jernbane i Nord Norge. Jeg er stolt over at mitt parti støtter dette arbeidet.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse