Annonse

Billigere bompenger i Tromsø

SV står fast på at bompengeordningen må ta hensyn til småbarnsfamilier, og at det derfor skal være maks én betaling per tur til eller fra barnehage og jobb.

Den såkalte timesregelen er svært viktig, nettopp fordi man da unngår å ramme småbarnsfamilier som ofte har en litt mer kronglete morgenlogistikk enn de som kun skal komme seg fra hjemmet til arbeidsplassen.

Bompenger skal gi bedre forhold for alle reisende. Det skal bygges flere gangveier, sykkelveier og busstraseer, bussen skal gå oftere og bli billigere, og vi skal få nye bilveier. Mange flere enn i dag vil kunne velge å ta buss eller sykle til og fra jobb, skole og barnehage når tilbudet blir bedre. Men mange vil fortsatt kjøre bil, fordi det er nødvendig for å få hverdagslogistikken til å gå opp. Derfor er det viktig at bompengene må være rettferdige og ikke ramme noen grupper urimelig.

Nordlys skriver på lørdag om småbarnspappaen Stian, som ville måtte bruke 1,5 time hver vei til og fra jobb hvis han skal ta buss via barnehagen. Reiseruta blir krevende, fordi han er avhengig av flere bussbytter underveis. Det er lett å forstå at Stian konkluderer med at han nok vil fortsette å kjøre bil selv om det innføres bompenger. Nordlys anslår at Stian må betale nesten 20.000 kr i året fordi han må passere flere bomstasjoner på vei til og fra jobb. Men dette regnestykket blir ikke riktig, siden man ikke skal betale for hver bom man passerer.

Forslaget som er lagt fram fra Statens Vegvesen inneholder nemlig en regel om at man kun betaler for én bompassering i timen. Det vil si at hvis Stian kjører gjennom tre bomstasjoner på vei til barnehagen og jobben, så skal han likevel bare betale én gang. Den såkalte timesregelen er svært viktig, nettopp fordi man da unngår å ramme småbarnsfamilier som ofte har en litt mer kronglete morgenlogistikk enn de som kun skal komme seg fra hjemmet til arbeidsplassen.

Forslaget fra Statens Vegvesen vil være utgangspunkt for de politiske forhandlingene om bompengeordningen. SV mener at én times kjøring per betaling er et minimum, og vil foreslå å utvide dette til 90 minutter. Da blir det rom for å bruke litt ekstra tid på leveringa de dagene det trengs, eller handle litt på veien. Det vil også være mulig for mange å kjøre til og fra ettermiddagsaktiviteter på én passering. De fleste småbarnsfamilier vil med et slikt opplegg kunne betale for 10 turer i uka i rushtida og kanskje 4 turer utenom rushtida. Med autopassbrikke vil dette til sammen gi en kostnad på drøyt 1000 kroner i måneden, i følge Nordlys’ bompengekalkulator. SV vurderer også å senke makstaket for betalte passeringer i måneden fra 100 til 80.

I tillegg til at vi på denne måten vil legge til rette for at småbarnsfamilier som må levere i barnehage ikke skal få en urimelig belastning, er det også andre tiltak som bør gjennomføres. SV vil at Tromsø skal være en nærby, der man får barnehageplass og skole i nærheten av der en bor. Derfor er det viktig at vi planlegger gode boligområder, og bygger ut barnehager der hvor det trengs. Den nye ordningen med familiebilletter på bussen, der barn reiser gratis i følge med en voksen i helgene, bør utvides til å gjelde hele uka. Elsykkel er også en utmerket løsning for mange, noe bedre sykkelveier vil legge til rette for.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse