Annonse
I fremtidens byer, bør det skapes flere opplevelsesarenaer. Handels- og servicenæringen må se seg selv som aktører i denne utviklingen - ikke bare som leverandører av varer, men også tjenester i en opplevelsesnæring, skriver artikkelforfatterne. (Foto: Scanpix)

Black Friday – best å bare tilby billigst eller bedre å bli best?

Handelsstanden bør i større grad ta innover seg at endrete handlevaner ikke kan møtes med å gjøre akkurat det samme som før. Det å ta turen innom en butikk, i stedet for å handle på nett, må dermed gi noe ekstra som gjør turen verdt for kunden.

Black Friday er her, frem med kortene og “løp og kjøp”.  Black Friday ser ut til å ha befestet sin posisjon også i Norge, vi overøses med gode tilbud i flere dager både i for- og etterkant av denne siste fredagen i november. Med endrete handlevaner der økt konkurranse fra netthandel skaper utfordringer for mange butikker i byene, kan Black Friday lett ses på som enda et skjær i sjøen, der netthandelen står igjen som vinneren. Men er det mulig å bruke Black Friday for å befeste butikkenes rolle? 

Det vestlige samfunn er langt på vei blitt et opplevelsessamfunn, der vi som forbrukere søker nye opplevelser som kan gi oss noe mer enn en enkelt vare eller tjeneste. Et frisørbesøk handler ikke bare om en rask hårklipp eller styling av hår. Det handler vel så mye om interiøret, møblene, musikken, og forventningene om det å bli tilbudt en kopp kaffe og kanskje en hodebunnsmassasje. Og ønsker du å handle klær, vil atmosfæren i butikken med fargevalg, belysning, bakgrunnsstøy og hvordan du faktisk blir møtt, ha betydning for valget om du blir eller går. I et opplevelsessamfunn må bedriftene å ikke bare henge med, men helst være i forkant med å tilby kunden den beste opplevelsen, nesten før kunden selv er oppmerksom på at dette er en opplevelse han eller hun etterspør.

Butikkens rolle som bare en leverandør av varer er ikke lenger en sikker vinner for å trekke folk. Tjenesteproduksjon må også med. Dagens kunder stiller krav til å bli sett og forstått. De sier seg ikke fornøyd med å finne akkurat den samme varen i butikk som på nett. Verdifulle opplevelser blir stadig viktigere, og er nærmest vokst frem som et krav fra kundene, gjennom bruken av sosiale medier som Instagram og FaceBook eller brukerbaserte plattformer som TripAdvisor. Og handelsstanden bør i større grad ta innover seg at endrete handlevaner ikke kan møtes med å gjøre akkurat det samme som før. Det å ta turen innom en butikk, i stedet for å handle på nett, må dermed gi noe ekstra som gjør turen verdt for kunden.

I utviklingen av en opplevelsesøkonomi, vektlegges blant annet samskaping, tematisering, fortelling, miljø og omgivelser. En butikk skal ikke bare være en butikk. Det skal være et sted kundene ønsker å oppleve, både på nett og fysisk i butikken. Derfor bør bedriftene tenke nytt i møtet med kundene. Bruke flere arenaer samtidig. Være god på websider og sosiale media, i tillegg til butikk. Det handler om å møte kundene på deres hjemmebane så og si.

I fremtidens byer, bør det skapes flere opplevelsesarenaer. Handels- og servicenæringen må se seg selv som aktører i denne utviklingen, og ikke bare som leverandører av varer, men også tjenester i en opplevelsesnæring. Som del av dette er kunden ikke «bare en kunde», men en samskaper av tjenestene og opplevelsene som tilbys. Det dreier seg om å se verdien i det man kan skape sammen gjennom å aktivt involvere kunden som del av ens kjernevirksomhet, enten det er gjennom dialog på nett eller gjennom interaksjon i butikk. La Black Friday bli en fredag der oppmerksomheten ikke bare baseres på pris, men heller gode opplevelser. Og ved å sette kundens behov i sentrum kommer kundene forhåpentligvis ikke bare på Black Friday, men også resten av dagene i året.  

  • Artikkelforfatterne er førsteamanuensiser ved Handelshøgskolen, UiT Norges Arktiske Universitet, Campus Harstad

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse