Annonse
HULT OG MERKELIG: «At Nordlys holder trykket på realisering av E8, er positivt, men at man samtidig klager på at statsministeren ikke kommer reisende med penger til prosjektet i sin handveske er også temmelig hult. E8 ligger inne i dagens NTP, men nødvendige planvedtak er enda ikke klar fra lokalpolitikerne i Tromsø. Å skylde på statsministeren blir derfor merkelig, mener leder Geir Inge Sivertsen (bildet) og førstekandidat Christine Killie i Troms og Finnmark Høyre.

De blideste og mest optimistiske vinner valget

Nordlys har drevet kampanje for Nord-Norgebanen. Det er vi glade for. Men da må også avisen respektere at en regjering ikke kan forskuttere et prosjekt til 130 milliarder kroner.

Årets valg er et lokalvalg, og i stedet for å fokusere alt for mye på urealistiske forventninger til hva statsministeren skal levere, så burde man hatt større fokus på hva som forventes levert av de lokale politikerne.

I Høyre sier vi at det er de blideste og mest optimistiske som vinner valget. Nordlys-kommentator Tone Angell-Jensen stiller tross alt ikke til valg, så kanskje er det derfor hennes kommentar 15. august ikke er verken blid, eller optimistisk på landsdelens vegne.

Les kommentaren: Har Erna gitt opp Nord-Norge?

Det er et paradoks at hennes kommentar faller samme dag som statsministeren er på reise i landsdelen og Artic Race of Norway står på agendaen. Mon tro om Nordlys sine kommentatorer hadde hatt godt av å komme seg litt ut i landsdelen før de ytrer sine kommentarer og elendighetsbeskrivelser av den landsdel de selv er en del av.

La oss starte med det mest oppsiktsvekkende i kommentaren: overskriften. Nei, hverken Erna eller Høyre har gitt opp Nord-Norge. Eller noen annen landsdel for den saks skyld. Og Høyre i fylket tar gladelig mot landets statsminister på flere besøk, både før, under og etter valgkampen. Gjerne så ofte som mulig for vår del.

Nordlys har drevet kampanje for Nord-Norgebanen. Det er vi glade for. Men da må også avisen respektere at en regjering ikke kan forskuttere et prosjekt til 130 milliarder kroner. Nordlys burde, i stedet for å hakke på statsministeren, respektere at det er en prosess i gang som ender med en ny Nasjonaltransportplan (NTP) i 2021. Det er derfor feil når det påstås at kravet om jernbane ble «ble ganske kontant avvist fra sentralt hold». I prosessen opp mot denne vil det blir rikelig med anledning til å spille inn hva man vil prioritere, og hva man vil prioritere bort.

Særlig blir det interessant å se hva de nye regionene spiller inn i denne sammenheng. At Nordlys mener vi som lokale politikere har sittet musestille må avisen selv svare for. Vi har alle vært ute å støttet Nord-Norgebanen. Vi har det i våre programmer, og vi fronter det internt. Dersom Nordlys tror at en offentlig ordkrig mellom Høyre i Nord og Regjeringen gagner saken, så vil vi herved stadfeste at det ikke er slik man får resultater i politisk arbeid. De som roper høyest får sjelden mest til. Selv om de får mest plass i Nordlys.

At Nordlys mener Kyllingmark hadde endret på måten vi lager store samferdselsprosjekter på i dette landet, får stå for avisens regning. Vi tror på prosesser der ulike valg belyses og der man klargjør hva man velger bort for å oppnå det man vil.

Det er litt symptomatisk fra kommetariatet for tiden at man mener politikken skal levere mer og raskere. For eksempel har statsministeren nå sagt at det kommer midler til helårsdrift av fergesambandet over Malangen. I stedet for å hylle Regjeringen for å ha bidratt til å løse det som har vært et krav i over 20 år, og der Troms fylkeskommune ikke har evnet å levere i forhold til disse forventningene, så er man kritisk til at staten ikke tar hele regningen for det som er et fylkeskommunalt ansvar. Det virker nesten som om Nordlys sin kommentator ikke liker statsministeren, noe som for så vidt er greit om man hadde klargjort at det er nettopp det som er utgangspunktet for kommentarene.

At Nordlys holder trykket på realisering av E8, er positivt, men at man samtidig klager på at statsministeren ikke kommer reisende med penger til prosjektet i sin handveske er også temmelig hult. E8 ligger inne i dagens NTP, men nødvendige planvedtak er enda ikke klar fra lokalpolitikerne i Tromsø. Å skylde på statsministeren blir derfor merkelig.

Årets valg er et lokalvalg, og i stedet for å fokusere alt for mye på urealistiske forventninger til hva statsministeren skal levere, så burde man hatt større fokus på hva som forventes levert av de lokale politikerne. Den politiske debatten om E8 har hatt fire tapte år i Tromsø-politikken. På samme måte som skytebanesaken og økonomistyringen i landsdelens største by.

Til slutt vil vi gjerne komme med en oppfordring. Nordlys er veldig gode på elendighetsbeskrivelser. Kommentaren fastslår at «Høyre er i utakt med velgerne i Nord». Dette er mildt sagt en annen oppfatning enn den vi opplever når vi er på tur ute og snakker med folk. Det er rekordlav arbeidsledighet, etterspørsel etter arbeidskraft og store investeringer i landsdelen. Dette blir vi fortalt gang på gang når vi er ute å møter næringsliv og innbyggere.

Det som nå er viktig er at vi løfter frem de rammeverkene som skaper disse mulighetene og slår ring om disse. Det håper vi Nordlys kan bidra til i fremtiden, fremfor stråmann-argumenter mot landets statsminister. For i populismens tidsalder er det viktig at avisene opplyser om hva som er grunnlaget for den veksten vi har. Stabil markedsadgang, og tilførsel av arbeidskraft fra resten av Europa. I en slik sammenheng blir Nordlys sin plukking på at statsministeren har regnet (!) på at ting er kostbart temmelig meningsløs.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse