Annonse
RIVALER: De to tidligere Frp-kollegene Jan Blomseth og Bjørn Gunnar Jørgensen har gått hver sin vei politisk, men kjemper begge om nei til bompenge-stemmer i Tromsø. Jan Blomseth har brutt med Frp og stiller med listen "Nei til bompenger", mens Jørgensen er førstekandidat for Frp. foto: Inger Præsteng Thuen/Nordlys

Det blir et bompengevalg

En ny meningsmåling Infact har utført for Nordlys viser at utfallet av årets kommunevalg i Tromsø er helt åpent.

Tallene viser at Høyre går på en kjempesmell etter at Jens Johan Hjort trakk seg som ordførerkandidat, og ble erstattet av den mer ukjente Hans Petter Kvaal. Høyre går tilbake med ni prosent i forhold til siste Nordlys-måling.

Arbeiderpartiet er derimot i en viss fremgang, selv om Gunnar Wilhelmsen-effekten så langt ser ut til å la vente på seg. Partiet har imidlertid tatt et stort byks fremover fra krisemålingen for ett år siden, med 16,9 prosent.

Tromsø preges ellers av det samme fenomenet som i øvrige storbyer med en ung og høyt utdannet befolkning. Og det er at partiene til venstre for Arbeiderpartiet stadfester sin posisjon som en sterk blokk. I vår måling ligger SV, Rødt og MDG nå an til flere mandater (11) i kommunestyret enn Ap (10).

Men i motsetning til andre byer, har Tromsø også en landsbygd innenfor kommunegrensen. Det er noe av forklaringen på at Senterpartiet ligger an til fremgang, og blir et vippeparti med sine tre mandater. Det er verdt å merke seg at Sp ikke har tonet flagg om hvilken ordførerkandidat partiet vil støtte.

Fremfor alt blir valget i Tromsø et bompengevalg. Fremskrittspartiet styrker sin stilling med nesten 4 prosent, og den nye Blomseth-lista «Nei til Bompenger» har knapt rukket å registrere seg før de kan bokføre to med to mandater i bystyret.

Til sammen har de to listene som har motstand mot bompenger som sin hovedsak – og eneste sak – tett opp mot 20 prosent av velgere i Tromsø i ryggen.

Sett fra et velgerståsted er dette et stykke på vei protest-stemmer til partilister som ikke kan peke på et troverdig alternativ til bompenger, all den tid Tromsø står overfor formidable transportutfordringer.

Paradokset er at uten en byvekstavtale vil Tromsø gå glipp av milliarder fra Staten til veier, busstilbud og infrastruktur. De som stemmer på Jan Blomseth og Bjørn Gunnar Jørgensen, kan likevel ikke forvente politisk gjennomslag. Alle de øvrige partiene sier ja til Tenk Tromsø-løsningene.

Samtidig er det lett å forstå frustrasjonen på grasrota. Etter en vinter med skyhøye strømpriser og ny takst for eiendomsskatt, venter enda en ekstraregning rett rundt hjørnet. Den kommer i form av bompenger. Det kan bli en tung bør å bære for mange innbyggere i Tromsø som er avhengige av bilen.

Når Fremskrittspartiet høster på denne misnøyen er det en avansert form for dobbeltkommunikasjon. Partiet har sittet seks år i regjering, og bærer hovedansvaret for at bompengene i Norge har skutt i været.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse