Foto: Linn Bertheussen

Bomavgift eller ikke bomavgift? Det er spørsmålet for våre barn og barnebarns fremtid!

Tromsøya blir en getto der folk blir innestengt eller utstengt, mens jeg ser for meg at Tromsø-politikerne mest sannsynlig følger Rogaland-politikerne med innføring av frikort til seg selv, slik at de kan kjøre fritt på hele øya med bil?

Man bør spørre seg om hvordan dagliglivet blir, dersom det innføres en avgift for å få tilgang til fri ferdsel i Tromsø by? Populært navn på avgiften er bomavgift?

Vi kan liste opp og analysere aktivitetsnivået for en barnefamilie for å se resultatet ved tvangsinnføring av en «Friferdsel avgift». Barn skal på mange fritidsaktiviteter der bilen er det eneste mulig fremkomstmiddel - selv om vi i tillegg bruker sykkel året rundt. Og hva blir ekstrautgiftene for en familie i Tromsø? Tar vi utgangspunkt i 1000 kroner per måned, som er et erfaringsbeløp fra et pensjonistpar som kjører bil i Bodø by, får vi altså 12 000  kroner i året. Dersom vi tar utgangspunkt i en skatteprosent på 37% vil det si at pensjonen reduseres med hele 19000 kroner.

Når vi i Tromsø kan se frem til at en barnefamilie kan komme opp i en årlig bompengeutgift på hele 25 000 kroner, kan man jo lure på hvor politikerne våre er i visdommens sfære? Barnefamilien må da ha en økt inntekt på 40 000 kroner. Tromsøya blir en getto der folk blir innestengt eller utstengt, mens jeg ser for meg at Tromsø-politikerne mest sannsynlig følger Rogaland-politikerne med innføring av frikort til seg selv, slik at de kan kjøre fritt på hele øya med bil?

Når vi ser på partiene som har stemt i sakens anledning er det en del ting å bemerke:

At Sandra Borch stemte for bompenger i Tromsø er noe forunderlig, siden Senterpartiet skulle beskytte utkantene mot slike utgifter. Bare tenk på at folk fra Rundhaug eller Bardufoss skal til UNN for en legesjekk. Slik jeg forstår opplegget, må de gjennom minst to bomstasjoner.  Det hadde vært hyggelig å høre begrunnelsen fra Sandra Borch for den stemmegivningen.

Når vi ser på partiet Høyre i Tromsø har «nyere forskning» påvist et tilfelle av intelligent liv i bompengesaken. Det er dokumentert at en representant i partiet høyre stemte mot. Og vi håper at det skjer en formering av tilfellet i partiet fremover mot kommunevalget i 2019.

Fremskrittspartiet lokalt har vært klar i sin informasjon til befolkningen i Tromsø at de er imot etablering av bomstasjoner. Men her skurrer det noe når vi ser hva moderpartiet driver med i regjeringen, der de fronter politikken til partiet Venstre.  Så her er usikkerheten flombelyst fram mot kommunevalget.

Arbeiderpartiet i samrøre med Rødt, MDG og SV er tindrende klar på at en «friferdsel-avgift» er et ubetinget gode for våre barns og barnebarns framtid i Tromsø.  Men er virkeligheten slik de skisserer? Ja selv med flere nye ordførere kandidater i front?

Hva skal man gjøre for å stritte imot dette «friferdsel-avgift»-forslaget?  Å skrive innlegg i avisene hjelper da lite, siden politikerne ikke vil høre på befolkningen. Selv en folkeavstemning er ikke velkommen, sier de. Alternativt eller i tillegg - skal man gå inn i et av partiene og jobbe derifra? Men hvilket parti? Det finnes også en Facebook-gruppe. Eller er alternativet at det dannes et parti som fokuserer spesielt på oppgaven å motsette seg innføringen av bompenger?  Jeg bare undrer på hva som er løsningen. 

Men gjør ikke befolkningen noe samlet nå og går ut i gatene for å protestere, så er toget gått. Det er for sent å protestere etter at bommene er etablert.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse