Annonse

«Bompengeopprøret». Hva er logikken?

Tromsø er den byen som vokser nest mest i landet, med ca. 1000 innbyggere pr. år. Det skal ikke mye tankevirksomhet til for å forstå hvordan trafikkbilde vil bli i Tromsø om få år hvis det ikke kommer noen restriksjoner på trafikken.

Som bilkjører ville jeg derfor tenke på bompenger som en bra ting. Det vil ta flere bilister vekk fra veien og gi mer plass til MEG for en relativt billig penge sammenlignet med den tiden jeg ellers ville brukt på å stå i kø (tid er penger).

Eventuelt kunne jeg som bompengemotstander tenke at svaret på problemet må være at vi bygger ut veinettet slik at det er plass til flere biler på veien.

Men hvordan har man tenkt til å finansiere en slik veiutbygging uten å inngå en byvekstavtale? (Det er som de fleste vet ikke mulig å inngå byvekstavtale uten å samtidig innføre bompenger).

Kan Blomseth og FrP nå i forkant av valget forklare velgerne hvor de vil ta disse pengene fra? Hvordan har man for eksempel tenkt til å finansiere bru eller tunnel fra Kvaløya uten en byvekstavtale?

Mange bilister blir også grinete av å tenke på at bompenger skal finansiere sykkelstier og andre tiltak for buss og myke trafikanter. Men er det så dumt da?

Å få lurt andre bilister over på andre transportmidler betyr mer plass til MEG på veien. Målet for en bilist bør ikke være veiutbygging, men mest mulig romslig plass på veien. Det får man med bompenger, og for hver krone jeg putter inn i bompengekassa, får jeg godt over 2 kroner igjen i veiutbygging.

Det er vel ikke akkurat å flå bilistene heller, er det vel?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse