Annonse
GPS eller bompenger. Dette vil uansett ramme de av oss som trenger bilen. Norsk politikk har blitt et spill hvor politikere først sparker oss i leggen for deretter å skryte av at de setter på et plaster, skriver Liberalistenes Peter Krogseng Magnussen.

Bompenger eller GPS: De vil ta inn like mye penger uansett

Skal avgiften være for å forbrenne drivstoffet eller for å fylle drivstoffet? GPS-debatten er en soleklar avsporing og et forsøk på å forvirre velgerne.

Skal avgiften være for å forbrenne drivstoffet, eller for å fylle drivstoffet. Du vil uansett bruke like mye drivstoff på 1 km uansett om du blir belasted når du fyller eller når du kjører. Det er eneste forskjell.

Ordførerkandidater fra flere partier er klare for å droppe bomstasjonene mot å innføre GPS-basert målesystem, noe som gir politikere og byråkrater total kontroll over veien. Mitt spørsmål til velgerne er, hvem stoler vel egentlig på at politikerne ikke kommer til å misbruke dette til å finne stadig nye ting de kan avgiftsbelegge?

De som ønsker å se på muligheten for GPS-basert målesystem for ekstra innkreving på vei er Ap, Høyre, Venstre, KrF, SP, MDG og SV. Disse er for øvrig også per dags dato for bomstasjoner.

Å oppføre bomstasjonene vil “bare” koste 4% av det Tenk Tromsø ønsker å bruke på kollektivtrafikk. Ifølge Tenk Tromsø må man alternativt øke drivstoffavgiften fra kr 1 til kr 15-20 per liter dersom vi ikke skal ha bomstasjoner. For det første undres jeg på hvilke snodige metoder de har brukt til å komme frem til det svaret. Det andre jeg undres på er hvordan det blir billigere for bilistene dersom vi likevel må innbetale samme summen over bompenger, for Tenk Tromsø sine prosjekter blir ikke billigere på bompenger, snarere tvert i mot da oppføringen og drift av bomstasjoner vil koste ca kr 3-400 millioner. Det tredje er, hvordan i alle dager skulle det bli noe billigere med GPS-måling da dette vil ligne på drivstoffavgiften. Med GPS-basert system betaler man for vei kjørt (drivstoff brukt), og med drivstoffavgifta betaler man for drivstoff brukt. Skal avgiften være for å forbrenne drivstoffet, eller for å fylle drivstoffet. Du vil uansett bruke like mye drivstoff på 1 km uansett om du blir belasted når du fyller eller når du kjører. Det er eneste forskjell. Det er dette våre kloke hoder er uenige om.

Med GPS-basert system betaler man for vei kjørt, og med drivstoffavgifta betaler man for vei kjørt/drivstoff brukt. Skal avgiften være for å forbrenne drivstoffet, eller for å fylle drivstoffet? Det er eneste forskjell. Du vil uansett bruke like mye drivstoff på 1 km. Det er dette våre kloke hoder diskuterer.

Jeg ønsker at GPS-kameratene, tidligere bompengekameratene, forteller oss hvor mye de tenker at vi skal betale per kilometer.

Hvordan skal GPS-basert system fungere med biler fra andre kommuner. Med mindre dette skal være nasjonalt. I det tilfelle blir det da politiet sin oppgave å kontrollere at jeg har en GPS under panseret, og hva blir straffen for å ikke ha det? Stoler vi nok på politikere til å gi dem denne blankofullmakten for all overskuelig fremtid?

De er til og med så frekke at de kaller dette for «veiprising», som om bilistene ikke har betalt for veiene i form av nybilavgift, trafikkforsikringsavgift, drivstoffavgift m.m. Staten tar inn over 110 milliarder på vei, men bare 40-50 milliarder går ut. Å øke skattene ytterligere er ikke rette motgift. Det må finnes en grense for hvor mange ganger man skal øke skattene på veier som allerede er betalt. Hva med at disse partiene, som for øvrig er på Stortinget, tok til ordet for å øremerke vei- og bilrelaterte avgifter til nettopp vei. Hvorfor gjør de ikke det?

Over halvparten av nordmenns inntekt går tilbake til staten eller kommunen i form av arbeidsgiveravgift, inntektsskatt, eiendomsskatt, formuesskatt, moms og avgifter på alt mulig rart. Kall det hva du vil. Hvor mange ord skal vi finne på for «penger til staten»?

Bilister er stort sett Ola og Kari, gjerne med noen barn med på slepet. De skal rekke over en travel hverdag med jobb, henting i skole/barnehage og fritidsaktiviteter. Dette blir å ramme vår levestandard eller sette familien og barn under større tidspress. Er det rettferdig at noen av oss skal betale for samme tingen flere ganger, og i tillegg betale for ting andre bruker?

Vi er helt avhengige av at vi som individer og familier skal kunne forsørge oss selv. Jo mer penger som kreves inn til stat og kommune, jo mindre blir det på den enkelte familie.

GPS eller bompenger. Dette vil uansett ramme de av oss som trenger bilen. Norsk politikk har blitt et spill hvor politikere først sparker oss i leggen for deretter å skryte av at de setter på et plaster.

Debatten handler egentlig om hvor mange ganger du skal betale for den sammen veien, ikke hvordan du skal betale for den. Både de som er for GPS-basert eller bompenger er enige om at du skal betale ekstra for veier som allerede er nedbetalt. Her vil jeg legge frem noen punkter som beviser absurditeten av hva de enkelte ordførerkandidater klarer å lire av seg. Liberalistene i Tromsø er helt klare på at både bompenger og GPS-basert måling er uaktuelt. Veiene er allerede betalt for. Svenskene får det til uten bompenger. Liberalistene sier at “nok er nok”, og ønsker at statens vei- og bil relaterte avgifter skal øremerkes vei slik at bilistene får det de har betalt for.Mens de andre partiene vingler frem og tilbake i et forsøk på å navigere seg frem til noe som er mer spiselig for velgerne har Liberalistene hele tiden ment det samme.

Liberalistene sier det helt klart og tydelig. Den eneste rettferdige løsningen er at folk får det de har betalt for. Det betyr at kommunen ikke skal sette opp bomstasjoner eller GPS-system for å belaste folk for veier de allerede har betalt for. I Sverige får de det til helt fint uten bomstasjoner. Hvorfor klarer ikke norske politikere det samme?

Når det gjelder kollektivtrafikk er Liberalistene de eneste som har følgende på programmet. Fylkeskommunen gir kun ut rutebussløyve til sin favoritt, den som vinner anbudet, slik er det i dag. Dette er i praksis en monopolordning med periodevis utskiftning. Ordningen er så dårlig at den nå trenger nok et økt driftstilskudd på kr 320.000.000, betalt av deg og meg i form av bompenger. Man trenger ikke være økonom for å forstå at busselskapene ikke bryr seg om at kvaliteten er lav eller prisene er høy når Fylkeskommunen beskytter den mot konkurranse. Da det kun var SAS som fløy innenlands kostet en tur til Oslo ca kr 10.000. Nå er det nede på kr 600. Det ble ikke anarki i lufta slik motstandere spådde. Vi kan få det samme prisraset på buss dersom vi fjerner bussmonopolet og gir rutebusstløyve til alle kvalifiserte selskaper. Det ville presset prisene ned og kvaliteten opp. Fylkeskommunen hadde spart seg for driftstilskuddet, og selskapene kunne tatt over driften av holdeplassene m.m. På den måten kunne vi spart oss for 55% av utgiftene til Tenk Tromsø.

Stem Liberalistene!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse