Annonse
NEI TIL BOMPENGER: Kristoffer Kanestrøm, Bjørn Gunnar Jørgensen og Anni Skogman har skrevet under på at de aldri kommer til å samarbeide med noen som vil innføre bompenger i Tromsø. Foto: Øystein Barth-Heyerdahl

Frp i Tromsø virker desperate

Fremskrittspartiet i Tromsø virker desperate for tiden.  I Nordlys 19.03 står partitoppene Jørgensen-Skogman og Kanestrøm med sin skriftlig garanti for at de ikke vil samarbeide med partier som går inn for byvekstavtale hvor 50% skal finansieres av bompenger.  At den nyvrakede Blomseth nå stiller som partileder for en ny liste «Nei til bompenger», skaper nok sterk uro partiet da de nok hadde sett for seg at de skulle kapre misfornøyde bompengemotstandere til sitt parti.  Nå får de konkuranse fra sine tidligere partifeller.  Frp har hele tiden vært imot byvekstavtalen og mot bompenger og hadde nok sett for seg at dette var en sak som kunne reise dem her i Tromsø etter et dårlig kommunevalg og masse internstrid.

Fremskrittspartiet har helt siden den gikk inn i regjeringen Solberg i 2013, innført noe nytt i norsk politikk.  De er blitt to partier, Frp-1 i regjering og Frp-2 i opposisjon, og Tromsø Frp hører til Frp-2.  De er stadig uenig med sin egen regjering i sak etter sak.  I Regjeringen hvor Frp1 sitter har de gått inn for å redusere miljøutslippene for transport og bilbruk, og satt måltall for både 2020 og 2030.  De har videreført bompenger som finansieringsordning for masse veiutbygginger over hele landet, mens Frp2 er i mot bompenger.  For folk flest er dette vanskelig å forstå, men det ser ut for å ha virker.

Når det gjelder Tromsø kjører Frp-2 en knallhard propaganda om hvor mye bilistene blir flådd. De hevder 20 tusen i året pr bil, og har en husstand 2 biler kan det bli 40 tusen.  Det er klart at slike summer skremmer folk.  Etter å ha regnet på dette skal det ikke være mulig kjøre så mye i byen, uten å nærmest bo i bilen på stadig kjøring.  Det er satt en maksgrense på 80 passeringer i måneden, og all kjøring utover dette vil være gratis. Det hadde vært positivt for debatten om politikerne hadde holdt seg til faktainformasjon.  Det påstås også av de tre Frp toppene at det er de svakeste gruppene som nå blir hardest rammet av bompengeavgiften.  Det er direkte feil, de svakest økonomisk stilte har neppe bil, og de har i hvert fall ikke to per hustand.  De svakest stilte er avhengig av kollektivtrafikken som ikke Frp 2 vil gi ei krone til.

Hensikten med byvekstavtalen er at biltrafikken i Tromsø skal reduseres på sikt, og aller mest i rushtiden, slik at nødvendig transport skal skje på en best mulig måte, uten for mye køer og forurensing.  Da må vi alle tenke oss om hvordan vi kan begrense vår bilbruk, og om vi kan benytte oss mer av det kollektivtilbudet som er og som hvis avtalen kommer skal bli bedre.

Frp toppene i Tromsø sier i avisen at de kun er et parti for bilistene, og at de ikke vil bruke penger på hverken kollektivtrafikken eller gang og sykkelveier.  For øvrig synes de veiene i Tromsø er gode nok, og vil fortsette med innkreving av bensinavgiften og kanskje øke den.  Men regjeringen hvor Frp-1 sitter har sagt nei til forlengelse av bensinavgiften.  Dessuten vil en bensinavgift gi mindre enn i dag da bensin og diesel bruken går ned over hele landet, og vil fortsette med det, i 2025 skal det ikke selges biler på fossilt brensel.

Frp har ikke løsningen for hva Tromsø by trenger for å ta av for den veksten som kommer, etter hvert blir transporten og miljøforurensingen så stor at byen vil komme til å stagnere.  Det er trist hvis at motstanden av bompengefinansiering kjører hele byvekstavtalen i vasken.  Jeg kunne tenkt meg en mer nyansert debatt om hva vi får igjen for miljø-byvekstavtalen.  Og hvilke konsekvenser vi står overfor med å la være å gjøre noe som Frp-1 ønsker.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse