Annonse
Illustrasjonsbilde - jernbane
Splitter ny jernbane (her ved Addis Abeba). Det er mulig hvis man vil. (Foto: Øyvind Hanssen)

Bygg jernbanen!

Som Helgelending ser jeg at noe må gjøres med Nordlandsbanen, men hvis vi setter disse gode tiltakene opp mot hverandre, spørs det om vi kommer noen vei. Det høres ut som klassisk splitt og hersk politikk.

Vi ser en frustrasjon i nord. I det siste har det tatt av med forbannete avisinnlegg hvor «eliten sørpå» får gjennomgå. Og Arbeiderpartiet får gjennomgå. Fordi de var grunnen til at det ikke ble flertall på Stortinget for å bygge jernbane i Nord-Norge.

Forbannelsen er ikke vanskelig å forstå. Jernbaneprosjektet har man utredet og utredet i over 100 år. Man får høre at det er for dyrt, det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt. Og så videre. Argumentene for å bygge preller liksom av.

Arbeiderpartiet sier de er for - men begrunner sitt nei med at det bør utredes mer, og behandles på «riktig» måte. I Nasjonal Transportplan og så videre. Noen mener også at opprustning av den eksisterende Nordlandsbanen eller Ofotbanen må prioriteres først.

Som helgelending ser jeg at noe må gjøres med Nordlandsbanen, men hvis vi setter disse gode tiltakene opp mot hverandre, spørs det om vi kommer noen vei. Det høres ut som klassisk splitt og hersk politikk.

Vi hører om befolkningsnedgang i nord, vi hører om lavt utdanningsnivå i distriktene, om nedlegging av utdanningstilbud i distriktene, om sentralisering av kompetansearbeidsplasser til de store byene, osv. Selv har jeg påpekt en voldsom sentralisering av IKT arbeidsplasser til Oslo, mens det kan observeres en betydelig nedgang i Nord-Norge.

Jeg trenger kanskje ikke gå gjennom alle argumentene for å gjøre noe, for å satse på Nord-Norge. Det er vel liten tvil om at en jernbane vil ha store ringvirkninger, og selv om samfunnsøkonomi er viktig skal vi heller ikke undervurdere symbolverdien og de forventninger og den optimisme et slikt vedtak vil skape, den aktiviteten og de økonomiske ringvirkningene en byggeprosess vil skape. Hele veien fra Helgeland til Finnmark. I mange år.

Selv om kostnadene er betydelige, tror jeg at det er verdt investeringen. Nå, når det er behov for stimuleringstiltak, passer det godt å starte. Så, hvis Ap mener de vil ha jernbane i nord, kan vi stole på at de følger opp? At de står for det de sier og sørger for at det nå snart blir et vedtak som faktisk sier at jernbanen skal bygges? Så får vi se på kostnadene, om hvilke trasealternativer man skal velge og om banen skal bygges ut i faser, f.eks. Narvik-Tromsø først.  Nå er det en god anledning til å si ja, dette vil vi ha, og så komme i gang. Hvis alt skal utredes til minste detalj, hele veien til Tromsø, eller vente til annen nødvendig opprustning er ferdig, før man tar det første spadetaket, så vil det fort gå 100 år til.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse