Annonse

Å bygge landet ut av krisen

Nord-Norgebanen kan bygges langt billigere enn Jernbanedirektoratets anslag, skriver Byggeindustriens avis bygg.no.

Avisen siterer ingeniører som selv deltok i Jernbandedirektoratets kostnadsanalyse. De reagerer på at kostnadene er estimert til 120 milliarder, og anslår at mellom 80 og 90 milliarder er mer realistisk.

Det er ikke overraskende at Jernbanedirektoratet i Oslo har blåst opp kostnadene for jernbane i nord. For direktør Kirsti Slotsvik er ingen uavhengig aktør. Hun er tvert imot en sterk motstander av jernbane til Tromsø, og foretrekker å bruke alle pengene i sør. Direktoratet gjør alt de kan for  å plassere Nord-Norgebanen nederst i en skuff.

For øvrig publiserte NRK denne uken en sak om den massive pengebruken som planlegges på transport i og rundt Oslo. Fornebobanen vil koste 17, milliarder, nytt signalanlegg for T-banen 6 milliarder, ny stasjon på Majorstua 6 milliarder, og sist men ikke minst ny T-banetunell mellom Majorstua og Tøyen via Bislett, Stortinget og Grunerløkka til 19, 5 milliarder.

Altså totalt 50 milliarder kroner til mennesker som fra før nyter godt av et meget godt kollektivtilbud. Legg til nytt regjeringskvartal, og vi nærmer oss prisen av HELE Nord-Norgebanen. Fredag er det også klart at Ringeriksbanen skal realiseres.

Alt dette i Oslo blir tatt som en selvfølge, og det er særdeles interessant å merke seg at Arbeiderpartiet er pådriver på Stortinget og allerede nå foreslår at staten skal ta 70 prosent av regningen for Oslopakke 3.

Det står i en viss kontrast til partiets mer avventende holdning når det gjelder Nord-Norgebanen. Der må det nye beregninger til på alle kanter før man kan gi et klart svar.

Det er uansett godt at fagfolk i byggenæringen nå hever stemmen og kommer med korrektiver når det gjelder kostnadene ved jernbane i nord.

Vi tror krisen Norge nå er inne i – med et enormt behov for sysselsetting og ny giv for næringslivet - kan være riktig tidspunkt for å iverksette store nasjonale samferdselsprosjekter. Slik kan man skape ny optimisme og motvirke massearbeidsledighet.

Det kan være en god ide å bygge seg ut av krisen. Men det kan ikke skje bare i Oslo-området. Tiden for å bygge og samle landet har aldri vært bedre. Ofotbanen, Nord-Norgebanen, og prosjektet mellom Rovaniemi og Kirkenes bør derfor være mer aktuelt enn noensinne.

Velgere i nord bør nå merke seg hvilke partier som går i bresjen for å bruke store penger i Oslo, mens man er nølende til investeringer i Nord-Norge.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse