Annonse
KONTRAKT: Tromsø kommune inngikk i 2018 en kontrakt med ei småbåthavn i byen, som trolig båndlegger næringsutvikling i en del av sørbyen fram til det herrens år 2048! Foto: Kjetil Grape

Da Tromsø kommune parkerte seg selv

Brødtekstbilder: 
SALT illustrasjon
I denne saken har kommunen, på utrolig vis, klart å parkere seg selv. Først administrasjonen, deretter politikerne.

Hvordan i alle dager kunne kommunens jurister utarbeide en kontrakt som denne? Og enda verre: hvordan kunne formannskapet enstemmig vedta den?

Tromsø kommune inngikk i 2018 en kontrakt med ei småbåthavn i byen, som trolig båndlegger næringsutvikling i en del av sørbyen fram til det herrens år 2048!

Dette er så på tvers av alt kommunen ellers erklærer i planer og utredninger til millioner av kroner, at det høres helt usannsynlig ut. Men festekontrakten mellom Polarhavna SA (samvirke) og kommunen levner ingen tvil: båthavna har råderett over egen parkeringsplass, praktisk talt på kaikanten, kontrakten varer i 30 år, og det kan bli en dyr affære for kommunen om den skal heves.

I sentrumsplanen er det en målsetting at overflateparkering skal fjernes, og at parkering i framtida skal skje i fjellhallen. Men planer er som kjent en ting, hvor man har lagt dem noe helt annet. Ute av syne, ute av sinn, heter det. Først utarbeider kommunens administrasjon forslaget til 30 års festekontrakt med Polarhavna, så strør et enstemmig formannskap sand på den. Dermed er deler av et område som blir karakterisert som svært viktig for byutviklingen de kommende år, praktisk talt båndlagt.

Like bortenfor parkeringsplassen var det Salt ville etablere seg som leietaker. Kunst- og badstuprosjektet Salt ville avgjort blitt en svært attraktiv møteplass i et område som i dag stort sett består av parkeringsplasser, et fjernvarmeanlegg, snødeponi vinterstid og kommunale veier. Ikke rare greiene i sentrum av en by som vil være hovedstad i Arktis.

Salt har hatt tilhold i Oslo, og vært et godt besøkt sted, med kunstutstillinger, arrangementer, restaurant og sist, men ikke minst, havsbad og sauna. Som endestasjon for løpet Ecotrail var det perfekt da heten lå over hovedstaden om våren for et par år siden. Et populært og annerledes sted, som absolutt hadde passet inn i Tromsø kommunes vyer om at «tilbud knyttet til uterom og opplevelsesinstitusjoner i sentrum skal styrkes.»

For i de kommunale planene spares det ikke på ideer og intensjoner. Og opplevelser og kultur sies å være prioritert.

Det var i mange år nærmest en regel at dersom et bygg i sentrum ble revet, sto tomta og gapte som et sår i byen, omgjort til lukrativ forretning i form av parkeringsplasser. Det var styggere enn stygt, og ga byen et dårlig inntrykk. Klima og miljømessig er det en ønsket utvikling at bruk av privat bil skal reduseres. Det må få konsekvenser for parkeringsmulighetene.

Parkeringsplass i sentrum er det vanligvis ikke vanskelig å finne. Vel og merke dersom man er innstilt på å gå noen meter til fots. Det klarer de fleste av oss fint. Det er høyst forståelig at båteiere ønsker å kjøre til kaia for å laste og losse. Mindre begripelig er det at de må få en privat parkeringsplass på kaikanten. Det finnes utallige båtforeninger og småbåthavner som må klare seg uten.

Polarhavna SA ønsker ikke naboskap med Salt. Beskjeden derfra er at Salts planer medfører uakseptable utfordringer for båthavnas drift. De har gitt sterkt uttrykk for at de ikke kan akseptere planene.

Og skulle kommunen ønske Salt-opplegget likevel?

Da blir det dyrt for kommunen. Slik er kontrakten utformet.

I denne saken har kommunen, på utrolig vis, klart å parkere seg selv. Først administrasjonen, deretter politikerne. Med den ene hånden skriver man lange, utfyllende planer om sentrums framtid. Med den andre undertegner man kontrakter som binder opp områder som egner seg byutvikling i hele 30 år.

Nå kan politikere og planleggere fortsette å snakke om byutvikling og skrive entusiastiske ønskelister. I det aktuelle området har noen til og med snakket om en ny bydel. Men da må det i det minste være samsvar mellom liv og lære.

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse