Kanskje er det på grunn av dyktig kvinnelig ledelse at Rolls-Royce kan tjene en formue på eksportsalg til Russland? skriver Alexander Petrov. Foto: Colourbox

«Spirit of Ecstasy» i Russland

Samtidig med at Storbritannia forlater EU og Russland er blitt delvis isolert fra verdensøkonomien, selger Rolls-Royce Motor Cars Moscow og RRs kontor i St. Petersburg mer enn 100 ultraluksuriøse biler per år. Russland har blitt det desidert største markedet for RR på det europeiske kontinentet. I årene 2015 og 2016 nådde salget toppen siden RR først ankom Russland i 1910, da landet fremdeles ble styrt av tsar Nikolai 2.

I dag mener mange ivrige russiske kunder at dette er riktig tid for å investere i ultraluksus, som ikke går mye ned i verdi, selv i økonomisk ustabile perioder.

Ifølge den russiske utgaven av motorbladet Quattroruote fra juni 2017 vant Rolls-Royces Ghost i konkuransen «Årets bil i Russland» i kategorien Premium Luxury Car.

Det amerikanske kontinentet er det RRs ledende markedet, mens eksportsalget øker i alle verdensdeler, fra Russland til Japan, untatt Midt-Østen. RRs erfaring med salg av nye og brukte biler viser at det russiske markedet kan være ekstremt attraktivt og ultralønnsomt også i krevende perioder, hvis tilbudet følger etterspørselen og riktig ledelse er ansatt. 

Wheels of Fortune

RR er et spennende case for norsk eksportbransje, som er preget av høye salgspriser. Siden Norge sjelden kan konkurrere med utenlandske tilbydere på pris, har norske eksportører lenge satset på salg av varer av høy kvalitet til high-end segmenter i utlandet. Her har norske eksportører mye til felles med britiske RR.

En forskjell er at i den norske modellen har norske eksportforetak satset på dealerbedrifter i utlandet utelukkende ledet av menn, mens britene ansatte en kvinne som daglig leder av RR i Moskva.

Tatiana Fitzgerald representerer den nye kohorten av kvinnlige sukssesrike toppledere i Russland. Etter omveltningstiden som fulgte Sovjetunionens kollaps, har det oppstått en ny type kvinnelige bedriftsledere i Russland: rik, suksessrik, integrert i Europa og resten av verden. Et annet eksempel er Ulyana Sergeenko som er godt kjent i verdens motebransje. Hennes siste kolleksjon er blant annet omtalt i italienske Vogue, Haute Couture Fall Winter 2017-18.

Kanskje er det på grunn av dyktig kvinnelig ledelse at Rolls-Royce kan tjene en formue på eksportsalg til Russland? Alt i alt har RR økt salget sitt på verdensbasis i 2016 med 6% i forhold til 2015, og solgt 4011 biler. Som en følge av dette kunne fabrikken i Goodwood, West Sussex, ansette 100 ekstra arbeidere.

Jeg har selv vært med på å etablere to dealernettverk for eksportbedrifter på Vestlandet. Først i Kaunas (Litauen) for fiskeeksport, siden i Moskva & St. Petersburg (Russland) og Aktau (Kasakhstan) for eksport av norske varer til olje- og gassbransjen. Blant kundene i øst var Gazprom Neft Shelf, Exxon Neftegas, Lukoil, Nizhnevolzhskneft, Chevron, BP.

Ut i fra min arbeidserfaring hos eksportbedrifter på Vestlandet var etablering av dealernettverk alltid en styresak. Styremedlemmer, daglige ledere, aksjonærer, jurister og jeg diskuterte mange aspekter ved satsingen i utlandet, men aldri om en burde satse på en kvinnelig daglig leder eller eier med stort ansvar i utlandet. Jeg har aldri hørt om slike kjønnsrelaterte beslutninger blant norske bedrifter i eksportbransjen rettet mot det tidligere Sovjetunionen. Mye tyder på at vår corporate governance ikke var sofistikert nok til å etablere og drive langsiktig strategisk salg av kostbare produkter til det tidligere Sovjetunionen.  Her kan norske bedrifter lære av britene.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse