Annonse
VED KAI: 14 av 16 skip er ute av drift på grunn av koronaen. Til nå har Hurtigruten AS opplevd kanselleringer og inntektstap på nesten 1 milliard kroner. Bildet viser det nye ekspedisjonsskipet "Roald Amundsen". Foto: Yngve Olsen

Hvis hurtigruta ikke går

Hurtigruten AS er den største reiselivsaktøren i Nord-Norge. Hvis den havarerer økonomisk, vil det rasere viktige deler av reiselivet i Nord-Norge ytterligere.

Dette forteller hvilken økonomisk katastrofe viktige deler av næringslivet i kystsamfunnene står overfor, dersom Hurtigruten AS havarerer.

Hurtigruten AS er i hardt vær, nok en gang. Men brottsjøene som har rammet rederiet nå, er av en helt annen karakter og dimensjon enn tidligere. Med kun to skip i drift, seiler hurtigruta med gods og varer langs kysten, men med så godt som ingen passasjerer om bord. Og verre vil det trolig bli utover våren.

Til nå har rederiet opplevd kanselleringer og inntektstap på nesten 1 milliard. Koronaen setter en effektiv stopper for sommersesongen, og vil bidra negativt inn i neste år også. Konsernsjef Daniel Skjeldam sier at driften trolig ikke er normal igjen før i 2022.

Hurtigruten AS har søkt staten om kriselån, men fått avslag. Årsaken er dårlig kredittvurdering. Da koronaen rammet nedjusterte ratingbyråene kredittvurderingen av samtlige cruise-rederier, inkludert Hurtigruten. Hele cruise-næringa led samme skjebne.

Rederiet har selv kommet med forslag til løsninger for å kunne komme i drift igjen. Tilgang til likviditetslån fra staten er svært viktig, midlertidig økt statlig tilskudd og kompensasjon for bortfall av billettinntekter, er en annen mulighet. Dette har staten gjort i forhold til tog og flyselskapene.

I dette tilfellet bør finansminister Jan Tore Sanner, samferdselsminister Knut Arild Hareide og næringsminister Iselin Nybø finne en løsning. Grunnen er rett og slett at det står alt for mye på spill for bedrifter og arbeidsplasser langs hele kysten.

Det henger mye romantikk og nostalgi ved hurtigruta. Det er som det skal være, og en særdeles viktig del av merkevaren til skipene. Men legger vi historien, tradisjonen og følelsene til side et lite øyeblikk, står vi igjen med følgende harde fakta: Hurtigruten er selve motoren for reiselivet langs kysten.

Hurtigruten er den største reiselivsaktøren i Nord-Norge. Nå ligger MS Trollfjord i opplag ved Olavsvern i Tromsø. Men når skipet er i normal drift, og legger til kai ved mange av de 34 stoppestedene langs leia, står lokale reiselivsaktører og tar imot dem. Noen tar med seg rundreisepassasjerer på guidede turer og opplevelses-utflukter, andre leverer varer og tjenester til skipene.

Hurtigruten er avhengig av de lokale leverandørene, som igjen er helt avhengig av at hurtigruta kommer. Dette økonomiske samlivet er selve ryggraden for mye av reiselivet langs kysten. Forsvinner hurtigruta, er kundegrunnlaget og inntjeningen borte.

I en rapport fra 2017 er ringvirkningene av hurtigrutas seiling inn og ut av norske fjorder anslått til om lag 3000 arbeidsplasser og nær 2 milliarder i omsetning. Fra 2017 til 2020 er tallene trolig enda større.

Dette forteller hvilken økonomisk katastrofe viktige deler av næringslivet i kystsamfunnene står overfor, dersom Hurtigruten AS havarerer.

Nordnorske politikere bør kjenne sin besøkelsestid. Vi har vært gjennom en vinter med uvanlig mye uvær. Flere steder, langs finnmarkskysten for eksempel, er det tidvis bare hurtigruta som har brakt varer og folk fram. Beredskapsmessig er skipene svært viktige.

Derfor haster det med å finne en løsning for Hurtigruten. Alternativet er ikke til å tenke på. I verste fall betyr det ytterligere rasering av et reiseliv hvor mange tusen mennesker allerede har mistet jobben.

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse