Annonse
Direktør Øyvind Juell i LAT har sittet ved spakene under all turbulensen som i over ett år har svekket tilliten til luftambulansetjenesten, og skapt uro og bekymring, spesielt i Nord-Norge. Foto: Ivan Ortegon

Direktør Juell bør gå av

Det holder nå. Befolkningen har krav på en luftambulansetjeneste som er tilstrekkelig, forutsigbar og troverdig.

Mandag var det i flere timer ikke ett eneste ambulansefly som kunne lande på kortbanenettet, ifølge en rapport fra UNN.

-Det er faktisk slik at jeg ikke tror vi lever i 2019! Det sier ordfører Stine Akselsen i Lebesby kommune om beredskapskrisen  i luftambulansetjenesten. Akselsen er alvorlig bekymret for pasienter i Finnmark, etter at det ble klart at flere av ambulanseflyene som i disse dager er operative, ikke kan lande på kortbaneflyplassene. Årsaken er at flere av de nye ambulanseflyene må brukes til opplæring av pilotene til Babcock.

Det er leid inn erstatningsfly, men ingen av dem kan lande på kortbanenettet. Dette har gjort luftambulansetjenesten så sårbar, at LAT HF (Luftambulansetjenesten Helseforetak) onsdag selv måtte melde at situasjonen var anstrengt. På mandag var det i flere timer ikke ett eneste ambulansefly som kunne lande på kortbanenettet, ifølge en rapport fra UNN.

Fra Kjøllefjord og Mehamn er det 34 mil til Kirkenes og 36 mil til Hammerfest, hvor det finnes sykehus. Uten ambulansefly vil det være katastrofalt ved alvorlig skade eller akutt sykdom. -Det tar seks timer å kjøre om det ikke er noen hindringer på veien, sier ordfører Akselsen til iFinnmark og takker for at det ikke er vinter!

Mandag 1. juli overtok Babcock SAA luftambulansetjenesten med fly. Det var på forhånd forsikret, ikke minst fra oppdragsgiver LAT, at det var lagt planer for forsvarlig drift av tjenesten i overgangsfasen. I tiltaksplanen inngikk innleie av fly samt assistanse fra Forsvaret. Men Forsvaret ble aldri bedt om å ha beredskap, og de innleide flyene fra sivile selskap kan altså ikke lande på kortbanene.

Ved UNN beskrives situasjonen som krevende i tre rapporter fra AMK etter operatørbyttet mandag. Det er særlig pasienttransporten til og fra kortbanenettet som bidrar til det.

Luftambulansetjenesten har vært rystet av en rekke skandaler i løpet av et drøyt år. Anbudsprosesser har vært under sterk kritikk, noe som blant annet gjorde at daværende styreleder i Helse Nord, Marianne Telle, gikk av. Pilotene ved ambulanseflyene reagerte sterkt da de ble tilbudt kraftig redusert lønn av den nye operatøren. Rot, kaos og utilstrekkelig beredskap preget vår og sommermånedene i fjor, noe som førte til at saken havnet i Stortinget.

Da man trodde at uroen hadde gitt seg, ble det klart at helikoptertjenesten også hadde sine problemer. Hovedhelikopteret i Tromsø ble stående på bakken for vedlikehold, etter at det ifølge den nye operatøren, Norsk Luftambulanse, var brukt vesentlig mer enn det som var kontraktsfestet. Det førte til en åpen krangel mellom operatøren og LAT.

Direktør Øyvind Juell i LAT har sittet ved spakene under all denne turbulensen som har svekket tilliten til luftambulansetjenesten, og skapt uro og bekymring, spesielt i Nord-Norge der store avstander gjør at liv og helse avhenger av luftambulansen når alarmen går.

Direktør Juell bør nå gå av. Begeret er fullt. Befolkningen har krav på en luftambulansetjeneste som er tilstrekkelig, forutsigbar og troverdig. Under Juells ledelse er den ikke det. Og nå har man også klart det utrolige: å planlegge for en situasjon uten fly som kan lande på kortbanenettet.

Det holder nå. Gå av, Juell.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse