Annonse
Disney laserer Frost 2 i desember. Denne gangen med et stort innslag av samisk kultur, et resultat av en prosess med blant annet Sametinget som sørget for en god og ryddig forvaltning av den samiske kulturelle kapitalen. En investering som samiske kultur- og næringsaktører forhåpentligvis vil profittere godt på, skriver Maja Sojtaric. Foto: Disney

Disney velger å rasisme-merke sine gamle filmer. Det er gode nyheter for nordnorsk turistnæring.

Disney forstår selvsagt veldig godt det globale mediemarkedet, inklusive makten til den  ytringsplattformen som sosiale medier gir.

Torsdag lanserte Disney sin nye strømmetjeneste Disney +. Der har de blant annet lagt ut de aller fleste av sine gamle filmer, mange av dem merket med en “udatert kulturell innhold” stempel. Altså - rasisme, sexisme og annen diskriminering som var så vanlig i tegnefilmene til Disney før, blir nå synliggjort av selskapet selv.

Det har som forventet blitt møtt med lett hoderisting blant kulturkommentariatet og høylytt klaging på krenkekulturen blant andre.

Jeg derimot anbefaler alle som liker at nye arbeidsplasser skapes i Nord-Norge å gni seg i hendene over Disneys beslutning om å merke sine gamle filmer med rasismestempel.

Snart er tiden her igjen, da vi småbarnsforeldre går til anskaffelse av lydkansellerende ørepropper. Atter en gang skal det synges av full hals med falske småbarnsstemmer til Lisa Stokkes tolkning av en Disney-låt. Til trommehinnenes fortvilelse og tenners gnissing.

Disney laserer Frost 2 i desember. Denne gangen med et stort innslag av samisk kultur, et resultat av en prosess med blant annet Sametinget som sørget for en god og ryddig forvaltning av den samiske kulturelle kapitalen. En investering som samiske kultur- og næringsaktører forhåpentligvis vil profittere godt på.

For relativt kort tid siden hadde Disney ikke brydd seg om en slik prosess. De hadde tegnet en kortvokst, hjulbeint karakter i kofte, med en usympatisk eller latterlig fremtoning, og kalt det for mangfold. Men noe enormt har skjedd, noe som gjør at til og med svære megakonsern som Disney ikke kan ta sin definisjonsmakt for gitt.

Og det er fremveksten av sosiale medier, standom og avlysningskultur. Man kan lettvint kalle det Disney gjør for ettergivenhet for en krenkekultur. Da forstår man dårlig hvor sterkt kulturelle merkevarer er knyttet til hengivne og aktive forbrukergrupper (stans). Disney forstår selvsagt veldig godt det globale mediemarkedet, inklusive makten til den  ytringsplattformen som sosiale medier gir.

Hvis Disney tok vekk all rasistisk innhold fra tjenesten så hadde de blitt beskyldt for historieforfalskning og korsfestet i sosiale medier. Og med rette, for så vidt. Ved å gjøre filmene tilgjengelige uten varsel, risikerer de å bli gjenstand for et ras av negativ omtale i månedsvis. Disney har nok sett hvor fort en velplassert tweet i en global fanforum kan kødde til med bunnlinjen. Selskapet hadde jo ikke knelt av en vedvarende twitterstorm, men salgspotensialet for produkter som Frost 2 kunne lidd. Men ved å legge ut gammelt materiale med et varsel, gjør de seg selv til en reflektert alliert i kampen mot diskriminering, noe som tilfeldigvis sammenfaller med et etisk viktig standpunkt.

Så hva har dette med oss å gjøre?

Innovasjon Norge inngikk høsten 2013 en samarbeidsavtale med Disney om markedsføringen av den første Frost-filmen. De fikk enerett til å bruke elementer fra filmen i markedsføringen av Norge som ferieland. Filmen solgte som kjent som hakka møkk og gjorde norsk landskap til fast innslag i stuene fra Denver til Dehli.

Det var én av faktorene som gjorde Norge til en topp ti destinasjon som ferieland for amerikanske familier i 2014. Hurtigruta økte omsetningen på det amerikanske markedet med 24 prosent. Nordlysturismen og vinterturismen skjøt også fart for alvor, delvis på grunn av denne typen synliggjøring av naturrikdommen vår. I 2014 solgte nordnorske overnattingsplasser en kvart million flere overnattingsplasser enn året før. Nordnorsk turisme sysselsatte flere folk prosentvis enn industri-, bergverk og oljebransjen kombinert.

Hva effekten av Frost 2 vil bli for nordnorsk turistnæring i 2020 kan man selvsagt bare spekulere i. Vi får bare håpe at  Disney lager et bra produkt, holder sin sti ren og fortsetter å utvise god teft i omgangen med sine fans. Og at investorer i nord støtter fremsynte og optimistiske gründere  som nå bør være i gang med å kvesse sine søknadspenner.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse