Utviklingen går nå så fort – og klimaforpliktelsene blir så enorme – at vi er nødt til å tenke raskt og helt nytt. Det er her at vi må ta tak i innfartsveien Ramfjord-Tromsø sentrum, fordi den løser ikke annet problem enn å øke kapasiteten for veibasert transport. Det er ikke fremtiden. Nå forsvinner ikke veien, men jernbane skal prioriteres foran veien. Foto: Bengt Nielsen

Dropp innfartsveien til Tromsø og  bygg  supermoderne jernbane Tromsø-Ramfjord!

Debatten i Tromsø om bymiljøpakken og innfartsveien Ramfjord-Tromsø følger et velkjent spor med politikere som i et valgår vil unngå å tråkke velgerne på tærne.  Men aldri har det vært et så stort behov for nytenkning som i våre dager, og transport er en av de sektorer der vi bare kan erkjenne at intet blir som tidligere. Klima og miljø er stikkord her.

Vi kan kort og godt skrote innfartsveien slik den er planlagt i dag fra Sørbotn til sentrum og erstatte den med en moderne dobbeltsporet jernbane fra Ramfjord-området til Tromsdalen via tunnel i Tromsdalstinden. Tromsø-Ramfjord-banen blir 10 km lang, og vi kan lett  utvide et prosjekt med et byggetrinn 2, jernbane fra Ramfjord til Nordkjosbotn (ca. 20 km - enkeltspor),  eventuelt parallelt hvis dette økonomisk og praktisk er mulig.

Da har vi knyttet sammen indre og ytre områder av Tromsø-regionen og kan tilby topp moderne transport med reisetid mellom Tromsø og Ramfjord-området ned mot 10-15 minutter – og 20-25 minutter fra Tromsø til Nordkjosbotn!  Samtidig lagt grunnlag for vekst og utvikling utenfor Tromsøs sentrale byområder.

Både Ramfjord og Nordkjosbotn kan avgi plass til en helt ny logistikk med lagerfunksjoner, mye mer effektivt og  miljøvennlig enn i dag. Dermed forsvinner mye av tungtrafikken  som er hovedbegrunnelse for ny innfartsvei. Det gir en trafikksikkerhet vi bare kan drømme om i dag. Alle tjener på denne løsningen. Og verdifulle arealer i bynære områder frigjøres bl.a. til boliger til overkommelige priser.

Banen vil inngå som første trinn i Tromsbanen frem til Narvik (medtatt Bjerkvik-Harstad). Tromsbanen blir offentlig kjent om noen dager når Jernbanedirektoratet legger frem sin rapport om jernbane i Nord-Norge.  Hittil har man stort sett fokusert på dens betydning for sjømat-transport. Viktig nok – men det har skjedd på bekostning av den verdi som regional jernbane har for all by- og bosettingsutvikling samt  næringsliv.

Utviklingen går nå så fort – og klimaforpliktelsene blir så enorme – at vi er nødt til å tenke raskt og helt nytt. Det er her at vi må ta tak i innfartsveien Ramfjord-Tromsø sentrum, fordi den løser ikke annet problem enn å øke kapasiteten for veibasert transport. Det er ikke fremtiden. Nå forsvinner ikke veien, men jernbane skal prioriteres foran veien.

En jernbane Ramfjord-området – Tromsø sentrum ved tunnel i Tromsdalstinden bør  bygges som dobbeltsporet jernbane for elektrisk drift og med integrerte digitale systemer for styring, kontroll og trafikkavvikling.  På begge sider av banen må vi anlegge terminaler og vi må tenke nytt her. Således vil vi få meget god bruk for alle steinmassene som må sprenges ut – bl.a. anlegg av en jernbane-stasjon i Ramfjord kombinert kanskje med et større parkeringssenter i Ramfjord for innkommende biltrafikk til Tromsø.  Folk parkerer i Ramfjord og tar toget rett til sentrum!

Selvsagt skal vi ha som før en innfartsvei til sentrum, men den skal prioriteres til lette vare- og lastebiler som raskt kan bringe godset direkte  fra sentrallagre i Ramfjord/Nordkjosbotn til kundene.  

Klassisk norsk jernbaneutbygging går fra sør til nord – og tar uendelig med tid. La oss starte på en helt ny måte – og bygge banen slik at den raskt kan tas i bruk og gi resultater, men slik at den inngår i en helhetlig ramme.  Da får vi på plass en løsning innen 2025-2030!

Banen Tromsø-Ramfjord har så mange innlysende fordeler at vi bør gi denne traseen første prioritet – og med dobbeltspor fordi kapasitet og frekvens krever et tilbud som folk og næringslivet virkelig blir oppmuntret til å bruke. Og med tunnel unngår vi de natur- og miljøinngrep som en stor innfartsvei Sørbotn-Tromsø representerer.

Det er bare å se på andre bysentra i Norge der jernbane er fundamental for å utvide bysentra. Se på Stavanger, Bergen, Sørlandsbyene og Trondheim. Eller den kolossale betydning Saltenpendelen har – jernbanen fra Bodø til Saltdal.

De neste trinn i denne planen vil være jernbane Ramfjord – Nordkjosbotn, deretter Nordkjosbotn-Bardufoss – og så strekningen Bardufoss-Narvik. 

Se på hva våre naboer i Nord-Sverige har oppnådd med sin regionale jernbanesatsning:

  •   Industriens transportkostnader reduseres med opp mot 30 prosent
  •   Kapasiteten i transportnettet øker med minst 100 prosent
  •   Dramatisk regionalforstørring i og med at reisetiden mellom bysentra og omland halveres samtidig som kvaliteten på transporten  bedres
  •   Luleå utvikles til en «storregion» i Nord-Sverige fra 167 000 til 205 000 innbyggere, Umeå fra 145 000 til 243 000 innbyggere
  •   Nye Bo- og Arbeidsmarkedssentra med stordriftsfordeler i transport, service
  •   Beregnede positive virkninger:
  •   2,9 pst. økning av sysselsettingen gjennom nye  arbeidsplasser
  •   Produksjonsøkning på 1,2 prosent direkte som følge av ny transport
  •   Lønnsomhet i næringslivet bedres, lønnsøkninger på 4,2 pst
  •   40-50 mrd SEK mer i skatteinntekter (20-års periode)
  •   20-40 pst verdiøkning for eiendomsprisene.

Jeg vil sterkt oppfordre Tromsø kommune om å ta et initiativ sammen med nabo-kommunene om snarest mulig lansere et prosjekt etter ovenstående linjer. Da vil en utvidet Tromsø-region virkelig ha laget en løsning som viser hva vi kan oppnå når vi tenker fremtid og trekker sammen. Spesielt interessant er Balsfjord og Nordkjosbotn. Macks Bryggeri har skutt en gullfugl ved sin etablering i Nordkjosbotn. Når følger neste bedrift etter?

Denne planen bør så presenteres regjeringen som forslag til en  utvidet bymiljø-pakke for den aller viktigste region i Nord-Norge. Jeg vil se den ansvarlige myndighet som tør si nei til dette.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse