Annonse
Hvis du har det så utrolig travelt i jobben din, ta med arbeidet på bussen og la sjåføren kjøre deg gjennom det vakre landskapet her i nord (det finnes internett på bussene; og store vinduer for å kose deg). Og ikke glem å nyte en god kaffe da! skriver Christian Beyer. Foto: Christian Beyer

Dyrt å fly? Tenk buss!

Heia reisende!

Hvis selve bussturen høres altfor lang og kjedelig ut, da er det noe galt med hele samfunnssystemet.

«–Dere har jo ikke jernbane i nord. Skal man noen plass, må man fly. Det er for dyrt i dag, sier Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum» (Nordlys 23. november, side 12).

Flyprisene er dessverre ikke for dyre i dag. Det gjør at vi allerede er i Europatoppen på antall flyreiser per innbygger. Som et av verdens rikeste land med kjempestor kjøpekraft, enormt ressursforbruk og høye klimautslipp er vi selvsagt ikke så gode når det kommer til bærekraft. Men «egeninteresse—profitt—konsum—luksusliv» må jo ikke bestandig være vårt kompass i livet.

La oss tenke litt miljø av og til. La oss for eksempel velge buss istedenfor fly. Er det mulig i nord? Jo, det er faktisk det.

«Mens vi venter på Nord-Norgebanen…» gjør bussene en forskjell. Fra Tromsø kan vi ganske enkelt reise direkte til Narvik eller Alta. På disse langdistanserutene finnes det mange forbindelser til hele Finnmark og Troms—dvs. «FiT Norges arktiske fylke»—og til hele Nordland (inkl. togforbindelser til Sør-Norge); og videre til Sverige, til Finland og til Russland (alle våre tre naboer har jo meget gode jernbanenett).

La oss kjempe for flere—ikke færre—regionale og landsdekkende bussruter. La oss kjempe for flere båt- og fergeforbindelser. La oss kjempe for utbyggingen av Nord-Norgebanen. Men la oss også prøve å unngå unødvendige flyreiser. Alle skal med!—Naturen og.

I vår senkapitalistiske tid er det mye prat om «growth is great». Angående vekst: Hvis det ikke finnes nok bussavganger, har det noe å gjøre med politiske beslutninger og «innsparingstiltak». Tilbudet må utvides før en «stor vekst» i den offentlige kollektivtrafikken kan forventes. Ikke motsatt!

I vår senkapitalistiske tid er det mye prat om «time is money». Angående tid og stress: Bussterminalens «sikkerhetskontroll» heter «setebelte» og tar ikke lengre enn tre sekunder; helt uten kø. Rekord! Hvis selve bussturen høres altfor lang og kjedelig ut, da er det noe galt med hele samfunnssystemet. Hvis du likevel har det så utrolig travelt i jobben din, bare ta med arbeidet ditt og ordne dette mens sjåføren kjører deg gjennom det vakre landskapet her i nord (det finnes internett på bussene; og store vinduer for å kose deg). Og ikke glem å nyte en god kaffe da!

I vår senkapitalistiske tid er det dessuten mye prat om «money matters». Angående pris og verdi: Bussprisene varierer ikke etter kommersielle algoritmer, men etter faste satser. Det finnes ikke usolidariske «lokketilbud» for de få med flaks, men rimelige priser for alle. For tiden betaler du som voksen Tromskortet-bruker aldri mer enn 400 kroner, selv om du reiser hele veien fra Alta til Narvik eller motsatt. Og som barn, ungdom, ung voksen eller honnør betaler du på samme ruter aldri mer enn 250 kroner. Prisene er garantert og du kan selvfølgelig betale på bussen, på nett eller på fylkestrafikkens kontorer. Du kan enkelt bestemme selv når og hvordan du betaler. Seteplassene er også garantert. Hvis det er mange folk på vei settes ekstrabusser inn slik at alle får plass.

Husk at du får med to flotte fergeturer på Alta-ruta. Helt gratis! Helt avslappende! Løp og kjøp!

Alltid inkludert: fri bagasje, håndbagasje, internett, toalett, utsikt, smil.

Velkommen om bord!

En hyggelig bussjåfør

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse