Annonse
Når vi nå ser at Russland åpner seg med russiske visumlettelser og finske flyruter, er tiden inne for at Norge tar initiativ til bilateral dialog om utvidet åpningstid på den norsk-russiske grensen, skriver Lars Georg Fordal, daglig leder i Barentssekretariatet. (Foto: Barentssekretariatet)

E-visum og flyruter åpner grenser - Storskog forblir flaskehals

Snart blir det slutt på invitasjoner, brev, passfoto, oppmøter på visumsenter eller konsulat, og andre byråkratiske krumspring for å få innpass til Russland. Norge bør svare på denne utviklingen og utvide åpningstidene på den norsk-russiske grensen.

Men utvidet åpningstid på Storskog er et enkelt og effektivt grep, som burde være gjennomførbart.

I løpet av året blir det betydelig enklere å nå Murmansk fra hele Nord-Norge. Innreisetillatelse er bare noen tastetrykk unna med elektroniske visum. Dette innfører Russland fra neste år.

Det betyr at en nordmann som skal til Russland ikke trenger passbilder eller invitasjoner for å dra til nabolandet. Det skal være nok å gå inn på en nettside og registrere hva som står i passet ditt noen få dager før du drar rett inn i Russland, ifølge russiske aviser og diplomater.

Forenkling åpner for turisme og handel

I dag er det en god inntektskilde å kjøre turistbussen fra hurtigrutekaia i Kirkenes til Storskog for å vise fram skiltet hvor det står at Schengen slutter. Billetten koster rundt tusen kroner, og en full buss gir penger i kassa til bussfirmaet. Men turoperatøren har ikke interesse av engang å stave ordet visumsøknad for 30-40 nye turister hver dag. Det er så godt som ingen turisme på tvers av den norsk-russiske grensa.

Med e-visum til Russland blir det plutselig ikke komplisert å sende turister over til Nikel eller Murmansk. Trolig vil det også medføre at flere nordmenn kjører inn til Murmansk for å handle. Den arktiske storbyen er ikke med i sonen for grenseboerbeviset, men blir med det nye e-visumet lett tilgjengelig for alle nordmenn.

Nikel trenger omstilling og innovasjon

Grensebyen Nikel trenger nye næringer. Det store og svært forurensende smelteverket i byen skal stenge. Dette er gode miljønyheter. Samtidig er det dramatisk for det lille industrisamfunnet. Her kan det være potensiale for norske bedrifter som ser muligheter i det lille samfunnet som ble grunnlagt på grunn av nikkelforekomster på 1920-tallet.

Det pågår allerede diskusjoner om hvordan turisme kan utvikles i Nikel. Sør-Varanger kommune har omstilt seg fra gruveby til et sted hvor turisme er største næringssektor. Hver dag går asiater, europeere og amerikanere rundt på jakt etter nordlys, kongekrabbe og kulde. Rundt 700 jobber i dag i Kirkenes-turismen, mens gruva sysselsatte 4-500 i forrige periode med drift. Ordfører Rafaelsen har allerede vært i Nikel for å dele sine erfaringer rundt norsk innovasjon og omstilling med sin russiske kollega Morozov.

Fly fra Bodø og Tromsø til Murmansk

I tillegg til den kommende forenklingen med e-visum, begynner Finnair å fly Murmansk-Helsingfors fra mai 2020. Det gjør at hele Nord-Norge fra våren av når Murmansk på to-tre timer, med luftveien fra Tromsø og Bodø til Murmansk via Helsingfors. Fra Helsingfors går det fly og tog til hele Russland.

I løpet av året vil hele vårt store naboland i øst bli mye mer tilgjengelig fra Nordland, Troms og Finnmark via finsk transport.

Utvidet åpningstid på Storskog er neste trinn

Når vi nå ser at Russland åpner seg med russiske visumlettelser og finske flyruter, er tiden inne for at Norge tar initiativ til bilateral dialog om utvidet åpningstid på den norsk-russiske grensen.

Bygging av ny grensestasjon på Storskog er et gammelt tema som har blitt nedprioritert så mange ganger at vi neppe ser noe bevegelse her med dagens regjering. Men utvidet åpningstid på Storskog er et enkelt og effektivt grep, som burde være gjennomførbart. Det koster selvsagt noen kroner i lønn, eller til elektroniske kontrollpunkter som vi har på Gardermoen, men investeringene er nødvendige for at Storskog ikke forblir en flaskehals.

For Norge vil jo også tjene på mer kommersiell aktivitet på tvers av grensen. Det er bare å se på flyrutene til og fra Kirkenes og Murmansk for å regne ut når grenseovergangene bør være åpne. En flytur til Kirkenes eller Murmansk må innebære mulighet for å passere en åpen grense til nabolandet enten det er morgen eller kveld.

Slik bør og kan Norge, med ganske enkle grep, legge til rette for mer næringsaktivitet i nordområdene.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse