FRP-TOPP: Frps førstekandidat i Tromsø Bjørn-Gunnar Jørgensen har vært tilhenger av østre trase, men bør nå ta virkeligheten inn over seg til beste for byen og hele regionen.Foto: Øystein Barth-Heyerdahl

Tromsø Frp må legge E8-fadesen bak seg

Frp må legge gammel prestisje vekk og bidra til at innfartsveien til Tromsø blir bygd så raskt som mulig.

E8-skandalen har sendt Tromsø rundt i ring i 30 år, før fornuften omsider seiret da selskapet Nye Veier la frem sin rapport tirsdag denne uka. Det er ikke lenger noen tvil om at regionveisjef Torbjørn Naimak har hatt rett hele tiden med sin faglige tilrådning. Det beste er å bygge veien på vestsiden av Ramfjord. Samfunnsnytten er mye større enn å legge veien på østsiden.

Frp sin opptreden og tankemåter i denne saken det siste tiåret, er blant de store og uforklarlige mysterier i Tromsø-politikken. Det er ganske enkelt umulig å finne noen rasjonell begrunnelse på den grove uansvarligheten som har kjennetegnet partiet. Vanligvis har Frp et hardt fokus på kost-nytte, altså å få mest mulig vei for pengene og gjøre kjørelengden kortere. Men i E8-saken har partiet hatt stikk motsatt innfallsvinkel. 

Det er tillegg forstemmende å reflektere over hvordan Tromsø Frp har dratt med seg partifeller i både storting og regjering inn i denne politiske molbo-historien, blant andre (tidligere) samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen og stortingsrepresentant Per-Willy Amundsen.  

Det er på høy tid at Tromsø Fremskrittsparti tar virkeligheten inn over seg. Både Nye Veier og Statens Vegvesen forespeiler oss at byggingen av veien kan starte i 2019 dersom Tromsø kommune nå gjør de nødvendige vedtakene. Den prosessen bør starte med et enstemmig vedtak om trasevalg i formannskapet allerede kommende uke, når ordfører Kristin Røymo tar opp saken.

Tromsø Frp bør legge gammel prestisje til side, og håpe på tilgivelse fra både Tromsø og alle andre i landsdelen som har blitt skadelidende. Det gjelder ikke minst beboerne langs dagens trase i Ramfjord. Vi er sikre på Frp vil få en raus tilgivelse. Men det avhenger jo av at partiet gjør kloke valg når saken skal opp i kommunestyregruppa på søndag.

Dersom Tromsø Frp legger enda flere snubletråder i veien for E8, vil partiet måtte bære en tung bør inn i neste års valgkamp. E8 har opplagt vært til stor skade for Frps troverdighet i samferdselspolitikken i Tromsø.  Partiet har nå en sjanse til å gjøre skadevirkningene så små som mulig.

Den viktigste oppgaven for Tromsø Frp må derfor være å bidra til at pengene til oppstart av E8-byggingen i 2019, er på plass i det kommende statsbudsjettet. Vi tar for gitt at ordførerkandidat Bjørn Gunnar Jørgensen allerede har formidlet beskjeden til samferdselsminister Dale.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse