Annonse
KRITISKE FUNN: Befolkningen har begrenset tillit til at mediene setter et kritisk søkelys på hvordan de selv fyller sin samfunnsrolle, viser funn i en ny forskningsrapport i regi av Fritt Ord. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Den egentlige mediekrisen

Mediebransjen blør, men det er mistilliten til mediene som er mest kritisk.

Men den egentlig mediekrisen er ikke hvilken forretningsmodell bransjen vil måtte omstille seg til for å overleve - men hvor stor tillit leserne har til oss som skriver nyheter.

Mediebransjen er mildt sagt i hardt vær. Det må spares inn drastisk - men også satses - innovasjon og utvikling vil være avgjørende for hvilke medier som består i framtiden og hvilke som går over i evigheten. Utfordringer som mange bransjer før oss har stått overfor og ere bransjer vil komme til å møte. 

Mediekrisen er et uttrykk for at dengjeldende forretningsmodellen har blitt utdatert i møte med en globalisert medieøkonomi der Facebook og Google stiller med sterk kapital. Det er klart det skaper store utfordringer for journalistikken og bransjen som helhet. 

Men den egentlig mediekrisen er ikke hvilken forretningsmodell bransjen vil måtte omstille seg til for å overleve - men hvor stor tillit leserne har til oss som skriver nyheter. 

Og der står det urovekkende til. 

Fritt Ord lanserte onsdag en rapport om Ytringsfrihetens kår i Norge. Forskerne i rapporten undersøker blant annet befolkningens tillit til journalister og medier. 

Her er noen av funnene: 

  • Befolkningen har begrenset tillit til at mediene setter et kritisk søkelys på hvordan de selv fyller sin samfunnsrolle. 
  • En stor del av befolkningen mener norske journalister favoriserer kilder som mener det samme som dem selv. 
  • Et solid flertall av befolkningen mener at norske journalister lar seg påvirke av sitt politiske ståsted. 
  • Halvparten av befolkningen mener norske journalister lar seg påvirke av eiernes økonomiske interesser. 

Den norske befolkning mener altså at journalister i stor grad lar seg påvirke av andre - enten på bakgrunn av egeninteresse eller på bakgrunn av eierne av medienes interesse. 

Det er en alvorlig mistillit til en gruppe yrkesutøvere som lever av sin objektivitet. I sommer gikk det en het debatt om journalisters opptreden i sosiale medier, spesielt sett i lys av Gaza og Israelkon ikten. 

Blant andre ble Sidsel Wold hardt angrepet for å framstå «ubalansert » i dekningen av kon ikten, fordi hun skrev kommentarer på Facebook og Twitter ved siden av tv-innslag og reportasjer. 

Selv om både Sidsel Wold og TV 2s Fredrik Græsvik forståelig nok ble opprømte over at leserne satte spørsmålstegn ved objektiviteten i det de rapporterte, må vi i mediebransjen gå i oss selv og spørre oss hva det er som utløser slik mistillit. Hvordan kan vi gjenopprette tillit til de viktigste vi har: nemlig leserne våre. 

Rapporten undersøker ikke om mistilliten har sammenheng med journalisters opptreden i sosiale medier, men kanskje stammer noe av resultatene i erkjennelsen leserne gjør rundt det enkle faktum at journalister også er mennesker. Vi kan feile. Og det gjør vi. 

Men vår samfunnsoppgave står fast: vi er og skal være en fri, uavhengig presse som en av de viktigste institusjoner i et demokratisk samfunn. At befolkningen setter spørsmålstegn ved dette prinsippet skal vi ta på alvor.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse