Elbiler og hybrider fjerner bompengene i Tromsø?

Motstanderne av bomsoner og bomstasjoner i Tromsø har minst 3-4 partier å velge mellom:

  • Frp
  • Nei til bompenger
  • By- og landlista
  • Kystpartiet

Nærmest til disse står kanskje Høyre som har foreslått å utsette bomstasjoner og bomsoner i påvente av et bedre system. Det gir grunn til optimisme for alle motstandere av bompenger.

Et ordentlig NEI til bompenger kan bare sikres med nok stemmer i valget til Nei-partiene. Vi må sikre at Nei-partiene får nok til å holde de andre i ørene gjennom hele 4-årsperioden og gjerne lengre.

Skjuler utslippsfakta

Utredningene fra Vegvesenet i bompengesaken omfatter ikke fakta om bilutslipp, elbiler og hybrider. Ved at de nekter å utrede bilutslipp med basis i nybilsalget, så skjules viktige fakta fra bomdebatten og klimadebatten.

Forrige uke kom bilstatistikken fra Statistisk Sentralbyrå for 2018. Antall elbiler vokste med 40 % på et år. Veksten er allerede forsterket i Tromsø i 2019, ifølge reportasje i iTromsø 30. mars. Dvs at bilgassutslippene i Tromsø allerede har sterkere reduksjon enn det som er målene i Tenk Tromsøs bompengeopplegg.

Bomopplegget til Tenk Tromsø har som mål at personbiltrafikken skal reduseres med 10 % i løpet av 15-20 år. Målet har grunnlag i at gassutslippene fra bilparken skal reduseres. Nå er altså bilgassutslippene redusert med mye mer enn 10 %. Så grunnlaget for Tenk Tromsøs bompenger er egentlig forsvunnet. Da forstår vi bedre hvorfor Vegvesenet ikke vil utrede dette.

Krav fra kommunens politikere?

Kommunens politikere må forlange objektive fakta på bordet. De må komme fra andre utredere enn Vegvesenet.

Noen kommuner bruker byvekstavtale til et forsøk på å rette opp en dårlig kommunal økonomi, uten hensyn til ranet av bilbrukerne, og de gir blaffen i miljøregnskapet for bilgassutslipp. Disse kommunene får en økonomisk blåmandag, særlig i Tromsø, fordi bomsaken her er basert på avgiftspartienes drømmeverden om store statstilskudd som ikke kommer.

Fra 2025 kan vi ikke lengre kjøpe nye bensin- og dieselbiler i Norge. I mellomtiden slutter folk likevel gradvis å kjøpe dem. Dvs at utslippene fra bilene forsvinner gradvis mye fortere enn målet på 10 % reduksjon. Og bompengepåskuddet i Tromsø blir uten grunnlag.

Fakta om bilutslipp og nybiler står på nettsidene til Opplysningsrådet for veitrafikken. Alt som trenges til Tenk Tromsøs mangelfulle utredninger om nybiler og utslipp finnes her. Men Vegvesenet ønsker ikke å bruke fakta, fordi fakta kan utsette Vegvesenets bominntekter.

Stor takk til Ann-Sissel Enoksen fra By- og Landlista som viser i Nordlys 12. april at spaltist Øivind Hilmarsen ikke løser Tromsøs problemer ved å kreve inn en haug bompenger. Bruk valget til å stemme på NEI-partiene!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse