Annonse
«SV var først ute med å sette tog på valgprogrammet. Endelig nå er det blitt skikkelig sving på debatten og støtte fra det ene partiet etter det andre, man ser miljøfordelene, og vi opplever nærmest et folkekrav om at vi må få jernbane de 37 milene fra Fauske til Tromsø, hele 8 av 10 nordmenn i hele landet ønsker det», skriver Maja-Lisa Løchen i SV.

Jeg elsker toget!

Så herlig det vil bli å kunne ta toget når man skal på jobb i Bodø og Narvik i stedet for å kjede seg gjennom flyplasskontroller og venting ved gaten. Alle togreiser under 6 timer konkurrerer lett med flyet.

Tenk å sovne til den deilige og søvndyssende lyden av tog mot skinnene, toto-doo, toto-doo, slik jeg opplevde det da jeg vokste opp tett inntil Østfoldbanens vestre linje. Først de siste lokaltogene mellom Oslo og Moss, et skranglete stopp på stasjonen vår med hvining i bremsene, og så videre langsomt akselererende til neste lille stasjon.

Deretter nattogene til Sverige og Danmark, ingen stopp på stasjonen, bare full fart med alle vognene, lange hurtigtoglyder og tuting som ga grobunn for reisedrømmer som kunne frakte en langt ut i verden. Og endelig godstogene med tømmer, biler og lukkede containere, så mange vogner at en oftest sovnet før de hadde passert.

Helt siden jeg flyttet til Tromsø på 1970-tallet har man diskutert Nord-Norgebanen, men gang på gang har de sørpå besluttet at det trenger ikke vi. Det lønner seg ikke samfunnsøkonomisk, vi er for få mennesker, naturen er for utfordrende, ingen vil reise så langt med tog.

SV var først ute med å sette tog på valgprogrammet. Endelig nå er det blitt skikkelig sving på debatten og støtte fra det ene partiet etter det andre, man ser miljøfordelene, og vi opplever nærmest et folkekrav om at vi må få jernbane de 37 milene fra Fauske til Tromsø, hele 8 av 10 nordmenn i hele landet ønsker det.

Det har endelig gått opp for mange søringer at det ikke er noen god grunn til at vi ikke skal ha jernbane slik de har hatt det siden 1800-tallet. En dobbeltsporet jernbane type Intercity, vil knytte Nord-Norge nærmere sammen, frakte fisken og varene våre, og for turistene vil en togreise gjennom Nord-Norge bli en skikkelig toppvinner. Eksotiske togreiser er populært, og vi kan tilby en natur fra togvinduene som turister fra hele verden ønsker å oppleve.

Men også lokalbefolkningen vil helt sikkert ta toget. Så herlig det vil bli å kunne ta toget når man skal på jobb i Bodø og Narvik i stedet for å kjede seg gjennom flyplasskontroller og venting ved gaten. Alle togreiser under 6 timer konkurrerer lett med flyet.

Mange av oss vil sikkert også ta toget lengre strekninger når vi skal på ferie, gjerne med bilen på toget slik de har fra Finlands nordligste stasjon Kolari bare 40 mil unna oss. Der kan man sette bilen på toget, kose seg i restaurantvognen og deretter gå til ro i sovevognen før man våkner neste morgen i en eller annen by langt der sør.

Vi bør stemme lurt ved valget og velge et parti som vil satse på jernbanen og derved knytte Nord-Norge tettere sammen og nærmere verden til beste for folk og miljø.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse