Annonse
Næringslivsledere i nord kan sende en liten takkebukett til EU- og EØS-minister Frank Bakke Jensen og resten av regjeringen. Foto: Scanpix

En gladmelding fra regjeringen

At regjeringens forhandlere har klart å få EU til å snu i denne saken, må betegnes som en betydelig politisk prestasjon.

Jubelen sto nok i taket i flere viktige, nordnorske bedrifter onsdag i denne uken, da Nordlys og Nord24 kom med nyheten: EU har snudd i saken om differensiert arbeidsgiveravgift for transport- og energisektoren. Det var EU- og EØS-minister Frank Bakke-Jensen som opplyste dette i et intervju med Nordlys og Nord24.

Hele saken om bortfall av den differensierte arbeidsgiveravgiften for denne delen av næringslivet var i utgangspunktet noe som burde vært unngått. Men regjeringen Stoltenberg sov i timen, og meldingen om at EU underkjente deler av den norske ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift, kom som julekvelden på kjerringa tidlig i 2014. For store deler av nordnorsk næringsliv betydde det milliontap.

At daværende kommunalminister  –  og EU-motstander  – Liv Signe Navarsete hadde vært i Brussel og kjeftet på noen EU-byråkrater hadde ikke hatt noen betydning. Saken var i realiteten avgjort, og kommunalministerens manglende interesse for de politiske prosessene i EU ble en dyr lærdom for næringslivet i det nordlige Norge.

Det var et halvt år etter regjeringsskiftet høsten 2013 at finansminister Siv Jensen informerte offentligheten om hva som var besluttet i EU-kommisjonen og ESA: Transportsektoren og energisektoren i Nord-Norge måtte betale full arbeidsgiveravgift. Den politiske prosessen som hadde pågått i EU-systemet hadde øyensynlig gått under radaren til den foregående regjering. I alle fall hadde ikke Norge hatt noen innflytelse på prosessene som førte til denne konklusjonen.

Akkurat dette står tilsynelatende i skarp kontrast til hva sittende regjering nå har levert. At regjeringens forhandlere har klart å få EU til å snu i denne saken, må betegnes som en betydelig politisk prestasjon.  Statsråd Frank Bakke-Jensen forteller til Nordlys at både finansminister Siv Jensen, kommunalminister Jan Tore Sanner, tidligere EU-minister Elisabeth Aspaker og han selv har jobbet kontinuerlig med denne saken overfor EU siden 2014. EU rullerer med jevne mellomrom det regionale støtteverket og da må de som ønsker endringer være på banen og tett på denne prosessen. Det har åpenbart regjeringen Solberg vært , og med et overraskende og svært oppløftende resultat. Regjeringen fortjener stor ros for et godt stykke arbeid.

Ikke minst kommer dette nordnorsk næringsliv til nytte. Da ordningen ble avviklet i juli 2014 betød det en kostnadsvekst for alle sektorer som er avhengig av transport,  og i Nord-Norge utgjør transportsektoren den viktigste infrastrukturen for svært mange næringer. «Vi ble påført en ekstrakostnad i 2014 på mellom 80 – 90 millioner kroner i 2014», sier Brynjar Forbergskog, konsernsjef i i Torghatten, som er Nord-Norges største transportselskap. 

Nå kan både han og mange andre næringslivsledere i nord sende en liten takkebukett til regjeringen.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse