Annonse

En historisk sjanse for Nord-Norge

Frafallet i den videregående skolen er et samfunnsproblem. Men kan det også være en mulighet til å skape noe nytt og moderne?

Kan den "frie" humankapitalen (dropout fra skolen) i virkeligheten gi Nord-Norge et forsprang?

Konserndirektør i Sparebank 1 Nord-Norge, Jan-Frode Janson, er bekymret for Nord-Norges kompetansekraft i fremtiden. Med rette. Landsdelen kan ikke leve med at så mange talenter står utenfor arbeidslivet. Men kan frafallet i skolen også være beretning om et varslet samfunnsskifte? Kan frafallet gi oss en historisk sjanse til å skape noe nytt og moderne?

Frafallet (vi kunne gjerne brukt et annet ord enn dette svovelaktige og bibelske uttrykket) i skolen er en stor samfunnsutfordring. Det er vi alle enige om. At vi har et ansvar for å  bringe ungdom og talenter fram til et meningsfullt arbeidsliv - er også noe alle kan skrive under på. 

Samtidig kan vi ha en utforskende tilnærming - og se om det fins noen bortgjemte og ubehagelige sannheter i det at unge mennesker velger bort skolen. Jeg tror slike sannheter fins - og vi bør ikke være så redde for dem.

Verden forandrer seg i en takt som er historisk. Den digitale revolusjonen ruller inn over oss. Omskaker bedrifter, bransjer og samfunn. Strukturendringene i bankvesenet er bare ett av mange eksempler.

Det pussige er at en hel generasjon mennesker “så” dette for mange år siden. Mange av disse menneskene levde etterhvert i en verden (den digitale) som ikke fant noen resonans i skole og utdanning. 

Det skjedde med denne generasjon - som med våre foreldres generasjon: “De stakk til sjøs”. De ville ikke være bønder og fiskere. De var drop-out anno 1950. Og hva skjedde? Disse ungdommene ga ei hel næring kapasitet - og slik ble Norge til en ledende sjøfartsnasjon. Historien er full av slike generasjonsskifter.

Så, hva om vi snur alt på hodet og spør oss: 

Kan den “frie” humankapitalen (dropout fra skolen) i virkeligheten gi Nord-Norge et forsprang? Et forsprang på hvordan vi tilpasser kunnskapsutvikling til entrenørskap, næringsutvikling og innovasjon - i en moderne og digital økonomi?

La oss våge å tenken tanken.

Vi kan starte med å si at vi har en fantastisk startkapital - med alle som ikke går i tradisjonell skole. Så kan vi begynne å lytte til disse menneskene. Hvilke drømmer har de? Hvilke kunnskaper har de? Hva vil de jobbe med? Så kan vi begynne å skape nye økosystemer for læring og utvikling - som ligger nærmere enkeltmenneskene, arbeidsplassene og bedriftene. Som mye sterkere og mer effektivt kobler entreprenørskap, innovasjon og næringsutvikling til kunnskapsutvikling. 

Så - om noen år - kan Nord-Norge plutselig ha det mest innovative kompetansesystemet i verden - fordi vi brukte vår historiske sjanse når vi fikk den. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse