TIL AP-TOPPEN: Cecilie Myrseth ( Troms Ap), blir valgt inn i Arbeiderpartiets sentralstyre. Her under Stortingets spørretime i februar i år. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

En jobb å gjøre

Arbeiderpartiet har ikke lyktes med å bli en tydelig stemme mot sentralisering og maktkonsentrasjon i Oslo.

Cecilie Myrseth (34) fra Tromsø er av valgkomiteen innstilt til Arbeiderpartiets sentralstyre foran landsmøtet seinere i uka. Hun har siden 2017 vært innvalgt som stortingsrepresentant.

Som leder i Troms Arbeiderparti har hun stått midt i en krevende sammenslåingsprosess med Finnmark. Der har hun funnet frem til kompromisser som løste en fastlåst situasjon.

Myrseth har den siste tiden markert seg blant annet når det gjelder beredskap og behovet for en ny base for redningshelikoptre i Troms.

Med sitt ståsted i nord har hun alle muligheter til å bli en viktig lyttepost for partiet, og representere tydelige nordnorske interesser i Ap-ledelsen.

Hun kan bli sentral i gjenreisningsarbeidet for Ap i en landsdel hvor partiet historisk har stått sterkt. Men som de siste årene har opplevd dype fall både i valg og på meningsmålinger.

Mye av forklaringen er utydelighet i saker som forsvar og oljepolitikk, men også at andre partier har tatt eierskap til klassiske Arbeiderparti-standpunkter.

Arbeiderpartiet har ikke lyktes med å bli en tydelig stemme mot sentralisering og maktkonsentrasjon i Oslo.

Arbeiderpartiet oppleves i liten grad som en pådriver for store strategiske, nasjonale prosjekter i Nord-Norge. Tidligere gikk det en rett linje for Ap fra jernverket i Rana til Melkøya i Hammerfest.

Nå handler det om samfunnsbygging i et klimaperspektiv. Da må Myhrseth følge opp de ambisiøse vedtakene i det første fellesprogrammet for Troms og Finnmark Arbeiderparti, fra  Alta forrige helg.

I valgprogrammet for de to fylkene forplikter Ap seg blant annet til å jobbe for bygging av jernbane fra Fauske til Tromsø, og mellom Rovaniemi og Kirkenes. Begrunnelsen er klok: Jernbane i nord er ikke lokalpolitikk Nord-Norge, det er viktig for nasjonen.

Vi finner ikke de gode initativene fra Troms og Finnmark igjen i forslagene fra Arbeiderpartiets distrikts-utvalg, som skal behandles på landsmøtet. Der er formuleringene om transport i Nord-Norge generelle og lite forpliktende, til tross for at Ap i Nord-Norge har hatt tre medlemmer i dette utvalget.

Nå er spørsmålet hvilken skjebne jernbane i Nord-Norge får på landsmøtet. Mange venter i spenning på å se hvor entusiastisk Cecilie Myrseth og de øvrige delegatene fra nord vil være for at dette skal bli offisiell Ap-politikk inn mot Stortingsvalget i 2021.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse