SATSER: Salmar-gründer Gustav Witzøe presenterte selv nyheten om lakseslakteriet på Husøydagan på Senja lørdag. Foto: Rune Ottarsen

En milepæl for Senja

Salmars satsing er en gavepakke til den nye storkommunen Senja.

SalMar, et av verdens største oppdrettsselskap, har bestemt seg for å investere nærmere 700 millioner kroner i nytt lakseslakteri ved Grasmyr på Senja. SalMar planlegger byggestart neste år, og oppstart av driften høsten 2020.

Nyheten ble offentliggjort  under Husøydagene sist lørdag, med statsminister Erna Solberg, fiskeriminister Harald Tom Nesvik og en rekke andre toppolitikere til stede.

Det er snakk om et såkalt prosesseringsanlegg for laks, hvor fisken både slaktes og bearbeides. I første omgang blir det 50-70 arbeidsplasser, opplyser Salmars konsernsjef Gustav Witzøe, og på sikt kan dette øke ifølge de mest optimistiske anslagene øke til 300-400 arbeidsplasser.

Lokaliseringen i Lenvik kommune ble gjort etter at flere kommuner har konkurrert om å bli vertskap for den nye laksefabrikken. At Lenvik ble valgt, betyr naturligvis mye både for kommunen og hele området.

Det vil gi Senja enda større muskler som en av landets viktigste sjømatregioner. Både politikere og næringslivsaktører som over tid har bidratt til å få dette i havn, har gjort et godt strategisk og målrettet arbeid, som har resultert i en av de viktigste industrietableringene i Troms på svært lang tid.

Lakseoppdrett har de siste årene blitt en helt avgjørende bidragsyter for verdiskapning langs kysten. Når giganten SalMar, som i fjor omsatte for over 9 milliarder kroner, etablerer seg på Senja, vil det gi flere positive ringvirkninger allerede i anleggsperioden.

Det handler om tilflytting gjennom tilgang på arbeidsplasser, men også om nye bedriftsetableringer i handelsnæringen og byggebransjen, som en del av verdikjeden.

Den nye og sammenslåtte storkommunen  Senja har med dette fått en «flying start». På samme tid er det noen utfordringer som på ingen måte bør undervurderes. Etableringen av et stort slakteri vil øke trafikken av vogntog på allerede nedslitte Senjaveier, og det blir en tyngre belastning på den tilårskomne Gisundbrua. Samtidig vil tungtrafikken øke gjennom knutepunktet Finnsnes, som vil aktualisere behovet for nye transportløsninger også der.

Her har Senja-regionen i sum fått gode kort på hånden. Det er nå ingen vei utenom oppgraderinger og investeringer i samferdselsløsninger, som kan imøtekomme behovene for den rivende industrielle utviklingen på Senja.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse