Annonse

Tilbake til fortiden

Nord-Norge flys nå bokstavelig talt 30 år tilbake i tid på grunn av korona-tiltakene.

En reportasje her i avisen avdekker de galopperende prisene på flyreiser mellom Nord-Norge og de store byene i sør.

6000 kroner tur-retur Tromsø-Oslo er den nye normalen. Avgangene er få, og det er rift om de få billettene som er tilgjengelig.

Når skoleferien starter om få uker er det grunn til å frykte enda høyere priser. Det kan gjøre at mange i nord ikke vil få råd til å reise på ferie i år. Og det kan legge drømmen om å oppleve Nord-Norge i grus for mange i sør.

Når det gjelder både frekvens og prisnivået på flyreiser er Nord-Norge i løpet av få uker satt 30-35 år tilbake i tid. 

Hvis vi tar med at Hurtigruta også har sluttet å gå mellom Sør-Norge og Nord-Norge – skipene går nå kun tre dager i uka mellom Bodø og Kirkenes – er Nord-Norge i ferd med å bli isolert.

En ting er konsekvensene for folk flest, dette er også særdeles alvorlig for næringslivet. Ikke minst blir det dobbel straff for reiselivet i nord. Først har man mistet en hel sesong med utenlandske turister, i tillegg er landsdelen i ferd med å bli uoppnåelig for mange familier i sør.

Det er påfallende hvordan denne ekstraordinært sårbare situasjonen Nord-Norge er i, går under radaren i den nasjonale debatten. Onsdagens spørretime viste dessuten at Regjeringen ser ut til å ha et avslappet forhold til de massive ufordringene i nord. Noen vil kanskje si at det er distansert.

Da samferdselsminister Knut Arild Hareide ble utfordret av Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum, fikk man inntrykk av at statsråden var såre fornøyd med egen innsats. Det kunne virke som om Hareide synes det er en stor bragd å sikre utbygging av flyplasser som forlengst er vedtatt.

Kanskje ser vi nok en gang avstanden i virkelighetsforståelse mellom regjeringskontorene i Oslo og folk flest i nord. Faktum er at befolkningen i Nord-Norge betaler en høy pris for den omfattende nedstengingen av Norge som et samlet Storting satte i verk fra 12.mars. Kanskje den aller høyeste i Norge.

Fantasiprisene på flybilletter er et symptom på at de kompenserende tiltakene ikke virker godt nok. Flyselskapene kan i liten grad lastes, de er påført enorme tap og er pålagt restriksjoner på antall passasjerer.

Koronakrisen viser til fulle hvor sårbare transportsystemene er mellom landsdelene i et land med lang kystlinje og store avstander.  Forholdet mellom Nord-Norge og sentralmakten er fra før av skjørt. Hvis ikke Storting og Regjering nå er sitt ansvar bevisst, kan korona-krisen slite enda mer på tilliten.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse