Annonse
Dette er virkeligheten i Ramfjord i dag. Om få år er det historie, når den nye veien blir bygd.

En seier for Tromsø

Langvarig og seigt arbeid fra lokalpolitikere har endelig gitt Tromsø ny innfartsvei.

Endelig har det gamle gnagsåret E8 sluttet å verke. Etter 30 år er punktum satt.  Ny innfartsvei til Tromsø skal iverksettes i neste stortingsperiode. Og på en dag som denne bryr ingen seg om veien ligger på østsida eller vestsida av fjorden. Hele Tromsø var kommet til det punktet at veien bare måtte bygges, samme hvor.

Det er først og fremst for menneskene som bor langs den ulykkesutsatte strekningen i Ramfjord at er dette en fantastisk nyhet. Som de har ventet lenge på. Så lenge at mange av dem hadde gitt opp håpet.

Dette er selvsagt også en hyggelig sak for regjeringspartiene Høyre og FrP. Få av de som er tett på Tromsø-politikken er i tvil om hvor avgjørende det var ny E 8 nå ble levert. Om veien ikke hadde kommet langt fremme i Nasjonal Transportplan, ville det blitt særdeles krevende å mobilisere lokale tillitsvalgte i Høyre og Frp til valgkamp i Tromsø.

Nå kan regjeringen si at de har levert på sitt viktigste samferdsels-løfte til Nord-Norges klart største by.

Eller det vil si, bare nesten. Løftet fra Erna Solberg var at den skulle bygges uten bompenger. Slik blir det ikke.

Dette er ingen billig vei. Forrige anslag var på 2,2 milliarder kroner, men dette kan komme til å øke. Bompengeandelen blir i overkant av 30 prosent, resten betales av staten.

Hovedforklaringen på denne triumfen er å finne blant lokale forkjempere i de politiske partiene. Lokalt er det gjort et solid stykke politisk arbeid for å skape dette resultatet. Lokale tillitsvalgte i Høyre som Markus Akselbo Johansen og Erlend Svardal Bøe har det siste året benyttet enhver sjanse til å fronte E 8 i møtet med regjeringsapparatet. Det samme gjelder FrP-toppene Anni Skogman, Brit-Hege Alvarstein og Tom Erik Forså.

Også Tromsø-politikere som Helga Marie Bjerke (KrF) og Morten Skandfer (Venstre) har levert viktige bidrag. Regjeringens støttepartier har faktisk spilt en nøkkelrolle for å få løsningen på plass.

En faktor som ikke skal undervurderes er den offentlige oppmerksomheten E 8 fikk etter fylkesårsmøtet i Troms FrP siste helga i januar. Plutselig visste hele det politiske Norge hva slags veistubb E8 var, noe den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet selv bidro til.

Til slutt var det ikke mulig å utelate veien fra NTP. At det nå ble en løsning er en fin bonus for Erna Solberg, som trenger et godt forhold til Tromsø, en av  landets aller raskeste voksende byer og en by der Høyre står sterkt.  

For Tromsø er denne den andre merkesteinen som settes ned på en uke. Først bompengevedtaket og nå E8. Det betyr at det plutselig er politisk konsensus om to langvarige stridssaker.

Tromsø er i siget. Men det er ingen grunn til å ta et hvileskjær. Adkomstveien til Breivika Havn må også på plass. Og det neste store prosjektet byen må gå sammen om, er utvidelse og forlengelse av rullebanen på flyplassen i Tromsø. 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse