Stor festivitas da den nye havneterminalen i Tromsø ble åpnet 22. juni. Men konfliktene har stått i kø underveis. Foto: Stian Joachim Olsen

Endelig i smult farvann

Det ene «sjøslaget» har avløst det andre, og motstanderne har vært alt fra Redningsselskapet til Hurtigruten, og nå også taxinæringa.

Et døgn etter at havnedirektør Halvar Pettersen gikk av med umiddelbar virkning, er konflikten med taxinæringa i Tromsø løst. Det sørget konstituert direktør Randi Thørring for, og det er godt, for et kommunalt foretak kan ikke ligge i mer eller mindre konstant strid med næringsaktører i byen.

Dessverre har bølgene rundt Tromsø Havn tidvis gått svært høyt. Det ene «sjøslaget» har avløst det andre, og motstanderne har vært alt fra Redningsselskapet til Hurtigruten, og nå også taxinæringa.

Konstituert havnedirektør Thørring sier at man vil se på løsningene ved havneterminalen på nytt, for å få et resultat det er enighet om. Da Tromsø kommune vedtok å innvilge lånegaranti for bygging av terminalen, var det en forutsetning at rampen og øvre torg skulle brukes til taxi og minibuss. Og det kommunestyret har vedtatt kan ikke etater eller direktører endre på.

Det som fikk turtallet til virkelig å øke hos taxinæringa, var da havnedirektør Pettersen antydet avgift for å bruke terminalen. I ettertid har Pettersen sagt at det var ment som en spøk, dessuten var det jo ikke drosjene som eventuelt skulle betale denne, men passasjerene. Men en slik avgift har aldri vært behandlet i havnestyret.

Halvar Pettersen har fått utrettet mye i sin periode som sjef for Tromsø Havn. Mange store og nødvendige prosjekter er fullført, ikke minst gjelder det havneterminalen. Men noen smidig mann i forhandlinger, kan han neppe sies å ha vært.

Tirsdag kom også meldingen om at striden med Hurtigruten var løst. Den handlet i siste omgang om noe så elementært som en pullert, som Hurtigruten ville ha av hensyn til sikker fortøyning. Den får de nå.

En konflikt som både Tromsø Havn og kommunen godt kunne vært foruten, var uenigheten med Redningsselskapet om anløps- og kaiavgift. Som eneste by i Nord-Norge, krevde Tromsø Havn avgift for redningsskøyter i beredskap. Tautrekkingen om denne avgiften, som ble sammenlignet med parkometerbetaling for ambulanser i beredskap, varte i 15 år. Beløpet var temmelig beskjedent for havna, for Redningsselskapet tilsvarte den summen av det to lokale foreninger klarte å skrape sammen i løpet av et år. Havnestyret vedtok i fjor å oppheve avgiften, etter at Tromsø Havn hadde fått Jarle Heitmann som ny styreleder.

Hva som har foregått på kammerset da havnedirektøren gikk av med umiddelbar virkning, vet vi ikke. Det som nå er viktig, er at alle krefter settes inn på å komme til enighet, slik at den nye storinvesteringen til Tromsø kommune kan komme til nytte for de den er bygget for, nemlig passasjerene.

 

 

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse