Annonse
Ny E8 inn til Tromsø skal gå langs vestre trasé, med bru over Ramfjorden. Illustrasjon: Statens vegvesen

Endelig klart for ny E8

Om noen snubler i innkjørselen nå, vil det være en skandale.

Onsdag skal E8 gjennom Ramfjord opp til behandling i kommunestyret, forhåpentligvis for siste gang. Det haster å få vedtatt reguleringsplanen, slik at finansieringen kan komme allerede i høstens statsbudsjett.

Denne veien har vært en slitsom gjenganger i kommunepolitikken i Tromsø de siste 30 år. Takket være politisk vingling og endeløse omkamper om trasé, har innfartsveien til Nord-Norges største by stedvis vært et sørgelig tilfelle, trafikkfarlig og ulykkes-utsatt. Verst har det vært for befolkningen i Ramfjord, hvor den smale veien har medført belastninger, både på grunn av stor trafikk, samt støy og støv.

Krangelen om hvorvidt den nye veien skulle gå langs vest- eller østsiden av Ramfjord har forpurret prosjektet med flere tiår. Og den er fortsatt ikke over. Først da Statens vegvesen og det nyopprettede selskapet Nye Veier AS, et selskap skapt av Frp i samferdselsdepartementet, for snart to år siden konkluderte med at vestre trasé ble både kortest og billigst, begynte ting å skje.

Høyre snudde, og flertallet gikk for vestre, ganske enkelt fordi politikerne innså at det måtte til for å få veien realisert. Tromsø Frp, som var den sterkeste tilhengeren av østre trasé, fikk som plaster på såret av veien skal bli bompengefri. Men fremdeles stemmer partiet i alle fora for østre trasé. Partiet er blitt et kroneksempel på hvordan man ikke skal få ting til å skje i kommunen.

Men i onsdagens kommunestyremøte bør det ikke være noen tvil: flertallet vedtar reguleringsplanen, og veien kommer inn på statsbudsjettet 2021. Etter år med utredninger, rapporter og sakspapirer bør banen være klar for 9,7 kilometer flunkende ny innfartsvei til Tromsø. Om noen snubler i innkjørselen nå, vil det være en skandale.

For, som det står i framlegget til kommunestyret: «Planarbeidet har pågått i varierende tempo i over 30 år, hvor et utall traséer er vurdert».

Det er nok nå.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse