Annonse
NORDNORSK IKON:: Mack er en av de viktigste nordnorske merkevarene, men sliter med markedsandeler i sin egen landsdel, Nord-Norge. Foto: Torgeir Bråthen/Nordlys

Et nordnorsk ansvar

Det er trist at aktører i Nordland i så liten grad slutter opp om en felles nordnorsk merkevare, og et ekte arktisk produkt som Mack.

Mack burde være det foretrukne valget for Bodø

Mer enn 20 ansatte i Mack mister jobben, og det tradisjonsrike bryggeriet står overfor en krevende omstilling, med fokus på kostnadskontroll etter en lang periode med tunge investeringer i bygg og maskiner. Mack opererer i et knalltøft marked, og er en liten aktør som skal holde tritt med store giganter.

Mack har likevel hatt vekst i det sørnorske markedet, der selskapet har en fin posisjon som nordnorsk merkevare. Forhåpentligvis er Mack også snart tilbake i Rema 1000-hyllene.

Derimot finnes det noen utfordringer på hjemmebane. For eksempel er markedsandelen i Nordland bare litt i overkant av 10 prosent.  Mange i reiselivet og restaurant-bransjen i dette fylket ser ut til å foretrekke produkter som er produsert i Oslo, fremfor i egen landsdel.

Det later dessverre til å være tilstrekkelig å klistre på et stykke papir med navnet «Nordlandspils» på flasker og bokser, og sende det nordover fra hovedstaden.  Nordlandsbryggeriet ble lagt ned for 20 år siden, produksjonen opphørte for godt i 2006, mens arbeidsplassene forsvant sørover.  

I et slikt perspektiv er det trist at aktører i Nordland i så liten grad slutter opp om en felles nordnorsk merkevare, og et ekte arktisk produkt. For eksempel burde Mack være det foretrukne valget for Bodø, også når byen sier de skal trekke veksler på hele landsdelen i arbeidet med å markere seg som europeisk kulturhovedstad.

Men også i Tromsø-markedet har Mack sine utfordringer. De store kjedene har sentral-styrte innkjøp, og flere hoteller i Tromsø har ikke Mack som hovedleverandør av drikkevarer. Det gjelder for eksempel storhotellet The Edge. Det er verdt å merke seg at direktøren der, Ida Kristine Jakobsen, nylig skrev en kronikk om samfunnsansvar i nord. Her har hun selv alle muligheter til å følge opp, gjennom å i større grad ta i bruk lokale produkter som Mack.

Det finnes store nasjonale aktører som f.eks Hurtigruten, Radisson SAS og Scandic som satser på lokale merkevarer. Disse viser at det å fokusere lokalt fungerer, og bidrar til å styrke sine konsepter. Dette er det flere som burde fokusert på, når en etablerer seg i nord. De bør se sitt samfunnsansvar og satse lokalt for å bidra til samfunnsutvikling i de regionale markedene. En turist som kommer fra Asia, og ser Carlsberg i resten av verden, vil oppleve det som en mye større merverdi å få tilbud om det lokale ølet eller vannet.

Det virker som den nye ledelsen i Mack, både direktør og styreleder, er oppmerksomme på hva som må til for å være konkurransedyktige. Men hvis ikke vår egen landsdel slutter opp om identitetsmarkørene våre, kan vi da klage dersom virksomhetene blir kjøpt opp av sørnorske eller internasjonale aktører?

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse