Annonse
Det er ennå for tidlig med flaggheising, men 27. juni 2020 er en merkedag som gir nytt mot til alle som jobber for landsdelen vår. Og dermed for landet vårt, skriver Eivind Sivertsen. (Foto: Colourbox)

Vi skal oppleve dagen da en stor urett fjernes for godt!

Opsal og Wilhelmsen har lansert et utbyggingsforslag som gir full uttelling til Bodøs ønske om elektrifisering av Nordlandsbanen og Narviks krav om dobbeltspor på Ofotbanen.  Hvis Bodø og Narvik ikke kan støtte dette, kan det bare ha en årsak, og da kan jeg godt hjelpe med utforming av avslaget:  "Vi har jernbane.  Det får holde."

Da “Et samlet Nord-Norge for jernbane” dukket opp på skjermen, fra Nordlys/Nordnorsk Debatt 27. juni, må det innrømmes at min tro på framtida for Nord-Norgebanen (NNB), hadde havnet langt ned i kjellertrappa.  Skulle det på nytt lykkes for kolonivokterne å presse Norges mest nødvendige samferdselsinitiativ ut over sidelinja?

At Gunnar Wilhelmsen, Tromsøs ordfører, allerede før tiltredelsen hadde gitt klare signaler om full støtte til NNB, visste vi.  Fra Kari-Anne Opsal har det vært svært stille angående hennes innstilling til prosjektet, noe jeg - kanskje optimistisk, men ut fra en oppfatning om en fornuftig person - hadde lyst å tolke som venting på rett øyeblikk for avklaring.

Denne avklaringen fikk vi nå, gjennom en velformulert og velinformert erklæring fra Tromsøs og Harstads ordførere.  Nå venter vi på et tilsvarende fornuftig utsagn fra ordførerne i Bodø og Narvik.  

Opsal og Wilhelmsen har lansert et utbyggingsforslag som gir full uttelling til Bodøs ønske om elektrifisering av Nordlandsbanen og Narviks krav om dobbeltspor på Ofotbanen.  Hvis Bodø og Narvik ikke kan støtte dette, kan det bare ha en årsak, og da kan jeg godt hjelpe med utforming av avslaget:  “Vi har jernbane.  Det får holde.”

For ordens skyld:  Når det fra min side iblant kommer ros eller kritikk av politikere/politiske parti i sammenheng med NNB, har det ingenting med min politiske innstilling å gjøre.  Det dreier seg da utelukkende om partienes holdning til landsdelen, til landet som helhet og til den klimakrisen vi er på tur inn i.  En religiøs holdning til partipolitikk er ikke blant mine mange svakheter.  Når det kommer til valget om hvorvidt det er Nord-Norge - eller eget parti/egen status - som skal overleve, mener jeg partistatus alltid må være pri 2 hos seriøse politikere.

I denne sammenhengen vil jeg svært gjerne få uttrykt min beundring for to personer som gjennom årene har gjort en uvurderlig innsats for å realisere Nord-Norgebanen, nemlig AP-mannen Terje Karlsen i Lavangen, og - nå avdøde - venstremann og rådmann i Harstad, Magnar Hellebust, to menn som samarbeidet på tvers av partigrenser, og som ikke stakk pipa i sekk, selv om partiopprykket kanskje gikk til andre.

Nils Arne Eggen kommenterer i Dagbladet 27/6 Rosenborgs situasjon etter 3-2 tapet mot Bodø-Glimt slik:  “- - - og så må vi vinne fotballkamper.  Det er jo det det handler om i konkurranser, vet du.”  Underforstått:  Det får være måte på prat og utredninger.  

For NNB kan vi da formulere vårt århundrelange prateproblem slik: “Og så må vi bygge landsdelen og landet.  Det var jo det det skulle handle om i politikken, vet du.”

For øvrig kan bare tilføyes: Skal Norge ha en sjanse inn i klimakampen (den vi tror vi kan tie ihjel), må stambanen Fauske - Kirkenes bygges raskest mulig.  250 milliarder av vårt oljefond - på for tiden rundt 10.000 mrd - er småpenger i sammenhengen.  Men like mye må brukes på oppgradering av øvrige norske stambaner.  (Det må utvilsomt tas høyde for økte byggepriser pga svekket norsk krone).

Dette vil gi vesentlig bedre uttelling enn oljefondets investeringer i byeiendommer rundt i verden, der sjøvannet vil vaske rundt skoene om 30-40 år.

Som overskriften sier blir denne saken et stort steg mot den dagen et flertall av vår nasjonalforsamling får gleden av å delta i en av de store norske begivenheter i nyere tid:  Det at Nord-Norgebanen vedtas, noe som blir et kjempeskritt i retning av Norge som ett rike,  

Vi skal oppleve dagen da en stor urett fjernes for godt.  Da den delen av befolkningen som er tildelt de vanskeligste leveforholdene, ikke lenger også - helt unødvendig - skal være utstyrt med det dårligste verktøyet.

Det er ennå for tidlig med flaggheising, men 27. juni 2020 er en merkedag som gir nytt mot til alle som jobber for landsdelen vår. Og dermed for landet vårt.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse