Annonse
FORNØYDE: Disse fem var fornøyde tirsdag da hotellplanene ble lansert. Fra venstre: Ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap), Vervet-sjef Bård Sverdrup, varaordfører Marlene Bråthen (Sp), og hotelltoppene Marius Kragstad og Erik Möller. Foto: Øystein Barth-Heyerdahl/Nordlys

Fantastisk for Tromsø!

Tidligere denne uken ble det kjent at verdens største hotellkjede Marriott skal åpne et flunkende nytt hotell i Tromsø.

Byggestarten i den nye bydelen Vervet blir allerede i 2020, og prosjektet skal ferdigstilles i 2022.

Hotellet er planlagt med en konferansesal på 1000 kvadratmeter, den største nord for Trondheim. Med en slik konferansesal kan det arrangeres enda flere store nasjonale og internasjonale konferanser i Tromsø.

Hotellkjedens utviklingsdirektør i Norden, Erik Möller, sier til Nordlys at Tromsø er «hovedstaden» i Nord-Skandinavia, og at Marriott derfor vil  etablere seg her. Han oppgir den økende turisttilstrømmingen de siste årene som begrunnelse.

Her har Tromsø, i all beskjedenhet, god grunn til å feire. For dette er meget gode nyheter. Det gir mange nye arbeidsplasser, og det underbygger byens allerede sterke posisjon som et av landets mest attraktive reiselivsmål. Hotellkapasiteten er i dag sprengt, og behovet for nye senger er stort.

For å sette det i perspektiv; Mariott er verdens største hotellkjede med et lojalitetsprogram som favner 140 millioner medlemmer. Det er klart at dette globale nettverket åpner helt nye muligheter for Tromsø.  Eiendomsutvikleren Bård Sverdrup kan komme til å ha sine ord i behold når han beskriver det som en «gamechanger».

I tillegg merker vi oss at Marriott sier Tromsø er ledende på turisme i «Arktis». Og at det på toppen av hotellet ved brua skal stå «The Arctic Capital».

Markedsføringen av Tromsø som Arktisk Hovedstad har blitt forsøkt latterliggjort av enkelte, men dette viser at det har effekt å ta eierskap til begrepet. Det er åpenbart at det innenfor reiseliv gir Tromsø et fortrinn i en konkurranse som er internasjonal.

Etableringen understreker nok en gang betydningen av at Avinor tar en rask beslutning om å investere i utbygging av Tromsø Lufthavn. Dagens situasjon er prekær, og til hinder for næringsutvikling.

Samtidig er det nå avgjørende at Tromsø har en bærekraftig strategi der man ikke eksponerer seg fullstendig ukritisk for masseturisme. Hvis man opptrer klokt, har byen truffet en gullåre som kan gi langvarig vekst og styrke merkevaren.

Dessuten ligger alt til rette for samarbeid med reiselivet i hele regionen, i aksen Tromsø, Lyngen, Senja, Finnmark og Lofoten/Vesterålen. Mulighetene er enorme, det er bare å gripe dem!

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse